Saltó: «La nova llei del tabac arriba en el moment just»

El responsable d'Investigació d'Informació Tècnica d'Educació Sanitària de la Direcció General de Salut Pública de la Generalitat, ha presentat a la FUB els aspectes legislatius de la nova llei del tabac

Publicat el 14 de març de 2011 a les 16:44

Esteve Saltó a la FUB. Foto: FUB

El responsable d'Investigació d'Informació Tècnica d'Educació Sanitària de la Direcció General de Salut Pública de la Generalitat, Esteve Saltó, ha presentat aquest dilluns els aspectes legislatius de la nova llei del tabac davant de 90 alumnes de segon curs d'Infermeria de la Fundació Universitària del Bages (FUB). La seva intervenció s'ha emmarcat dins la programació de l'assignatura d'Infermeria Familiar i Comunitària.

Segons Saltó, que és un dels principals referents catalans pel que fa al tema del tabaquisme, des de l'entrada en vigor a principis d'any de la nova llei del tabac, la taxa d'incompliment ha anat baixant i a finals de febrer ja se situava per sota del 10%. Fins ara, s'han realitzat unes 6.000 inspeccions i segons ha explicat, la majoria d'irregularitats detectades tenien més a veure amb la mala retolació dels espais on des del gener és prohibit fumar que amb l'incompliment de la normativa.

Per aquest expert en temes de tabaquisme, un dels motius pels quals la nova llei del tabac està obtenint aquests bons resultats és que "la llei ha encertat el moment social", just quan "la societat catalana estava demandant que es fes aquesta regulació". Sense aquest nivell de demanda social, explica, la nova legislació no estaria obtenint aquests bons resultats.

Bons resultats més enllà de la limitació d'espais
Saltó ha explicat que la legislació només estableix els espais on no es pot fumar, però que ha tingut un efecte positiu en el consum, ja que "s'han multiplicat per tres o per quatre" les sol·licituds d'informació i assessorament per deixar de fumar.

Aquest expert ha aprofitat el quòrum de gent jove que ha assistit a la classe per saber quina era la seva percepció sobre el compliment de la llei en l'àmbit de l'oci nocturn, on aquest tipus de regulacions són més difícils que s'acompleixin. Segons ha explicat a partir de l'experiència d'aquests joves, també en aquest àmbit s'està produint un bon nivell de compliment.

En la seva intervenció, Saltó ha emmarcat la nova llei estatal del tabac dins d'una tendència general a nivell mundial per consolidar polítiques que donin resposta als riscos que comporta el consum del tabac tant per als fumadors com per als que no ho són i per avançar de forma col·lectiva en polítiques globals que permetin reduir una epidèmia que cada any provoca una mortalitat d'un milió de persones a Europa.

En aquest sentit, aquest expert ha explicat que va ser l'any 2005 quan des de l'estat espanyol es van fer les primeres passes legislatives per adaptar-se al context europeu amb la regulació d'aspectes com la publicitat, el patrocini o l'esponsorització per part de les marques de tabac, l'homogeneïtzació de l'edat de venda de tabac als 18 anys i la prohibició de fumar en l'àmbit laboral. Al marge d'aquesta regulació en van quedar els espais d'oci i de restauració, que segons ha dit, van convertir el model legislatiu espanyol en un model utilitzat per les marques de tabac com a model de "cordialitat i amistós" per intentar implantar-lo en d'altres països.

Ara, la nova legislació, que ja impedeix fumar en recintes d'oci tancats, bars i restaurants, a més d'hospitals, recintes educatius i zones de joc dels parcs infantils, situa l'estat espanyol entre els països capdavanters pel que fa a les restriccions al consum de tabac en l'àmbit públic, ha explicat Saltó, que ha afegit que ara ja no queda gaire marge per a la legislació en aquest àmbit.

En aquest sentit ha dit que els reptes pendents són conscienciar els adults que en l'espai domèstic, si es consumeix tabac, es faci fora dels espais tancats de l'habitatge, i intervenir i legislar el consum en espais oberts de l'àmbit esportiu. Una altra mesura per reduir la incidència del tabac passaria per continuar incrementant-ne el preu. En aquests moments, ha dit, el preu del tabac a l'estat espanyol encara és dels més barats d'Europa. Aquest augment incidiria en el consum, especialment entre les persones més joves.

Un dels reptes de la FUB-Universitat Saludable
Precisament, reduir el consum de tabac dins de la comunitat educativa és un dels objectius que s'ha marcat el projecte FUB-Universitat Saludable, que s'ha posat en marxa aquest curs 2010-2011. Una de les accions que inclou el projecte i que es desenvoluparà a partir del curs que ve serà un programa per ajudar tant alumnes, com docents i personal de la FUB a deixar de fumar.