Satisfacció amb els canvis de trànsit del Passeig

El regidor de Mobilitat, Ramon Bacardit, ha presentat els resultats d'un estudi que confirmen que s'ha aconseguit reduir el 27% el trànsit de vehicles a l'entorn de la Plaça Espanya

Publicat el 12 d’abril de 2013 a les 01:00
El regidor de Mobilitat, Ramon Bacardit. Foto: AjM

L'Ajuntament de Manresa ha constatat que els canvis de trànsit que es van posar en marxa el novembre passat al tram central del Passeig Pere III estan aconseguint millorar de forma molt significativa la mobilitat i la seguretat en aquest entorn.
 
El regidor de Mobilitat, Ramon Bacardit, ha presentat aquest migdia al pas de vianants de plaça Espanya els resultats d'un estudi realitzat durant els tres primers mesos d'implantació del paquet de mesures confirmen que els objectius s'estan complint i, sobretot, que s'ha aconseguit descongestionar de vehicles l'entorn de la plaça i el tram central del Passeig.
 
Segons les dades d'aquest estudi, amb els canvis a la mobilitat realitzats hi ha hagut una reducció d'un 27% del transit a la plaça Espanya (tram entre Soler i March i Passeig Pere III), passant de 11.751 a 8.534 vehicles diaris, un fet que permet millorar la fluïdesa del trànsit en aquest punt i rebaixar la conflictivitat del pas de vianants entre el Passeig i la plaça Espanya.
 
En canvi, s'ha produït un increment de 2.242 vehicles a 5.424 (142%) del trànsit al carrer Carrasco i Formiguera. Bacardit ha apuntat que, tot i que podria resultar una xifra negativa, no és així, ja que implica que 1.566 vehicles que circulaven cap a plaça Espanya per Soler i March han buscat itineraris fora del centre.
 
Els nous canvis han causat un increment del 242% del trànsit pel carrer Aragó. Uns 1.465 vehicles que utilitzen aquest carrer es dirigeixen a la rotonda 11 de setembre i uns 870 circulen en sentit pujada en direcció al carrer Abat Oliba.
 
L'estudi detalla que el 70% dels 4.748 vehicles que entraven a la plaça Espanya pel carrer Soler i March no tenien aquesta destinació i estan utilitzant les rutes alternatives. D'aquests, 1.756 (37%) ho fan utilitzant els nous itineraris recomana ts (carrer Aragó) i 1.567 (33%) han buscat alternatives fora del centre.
 
Objectiu 1: Reduir la congestió a plaça Espanya
L'objectiu principal en el projecte de millora de la mobilitat i pacificació del tram central del Passeig Pere III, que es va començar a aplicar el novembre de l'any passat, era millorar la mobilitat, reduint la congestió a l'entorn de la plaça Espanya.
 
Un punt crític era el pas de vianants que connecta la plaça Espanya amb el segon tram del Passeig. En aquest punt es produïen retencions de trànsit en haver-hi molta intensitat de vehicles i de vianants.
 
L'estudi previ al projecte es va basar en l'anàlisi dels aforaments de vehicles en els carrers adjacents, on es va detectar que hi havia una elevada quantitat de vehicles que circulaven per aquest punt tot i que només ho feien de pas, ja que el seu destí no era aquest tram del Passeig.
 
Per aquest motiu es va considerar convenient fer itineraris alternatius que donessin la possibilitat que els vehicles diversifiquessin els seus recorreguts habituals en funció de la seva destinació. Per això es va ordenar com a sentit únic el carrer de Soler i March en sentit ascendent, es va canviar de sentit del carrer Aragó i es va obrir al trànsit un tram del carrer Abat Oliba que estava tancat.
 
Objectiu 2: Pacificar el trànsit de vehicles, bicicletes i vianants
El segon objectiu era la pacificació del trànsit de vehicles, bicicletes i vianants. En aquest sentit es va valorar convenient ordenar el Passeig Pere III a partir de del carrer Primer de Maig com a zona 30 i fer una zona de convivència entre bicicletes i turismes per tal de reduir la velocitat dels segons i alhora donar més seguretat als vianants en el tram central del Passeig.
 
Per aconseguir aquest objectiu es va implantar una senyalització específica vertical i horitzontal (passos de vianants vermells i blancs; indicador d'accés a la zona 30, senyalització horitzontal al paviment amb indicació de circulació de bicicletes, ...). Es van detectar els punts on calia millorar la seguretat d'una forma més rellevant i, com a conseqüència, es va executar un pas de vianants elevat al carrer Carrasco i Formiguera, davant del parc infantil.
 
Aquest projecte de millora del tram central del Passeig es va debatre al Consell de Mobilitat de l'11 d'octubre de 2012 i va ser aprovat pel mateix Consell amb algunes modificacions proposades pels participants.