La segona marxa lenta contra la ZBE porta 150 cotxes al cor de Manresa

Vehicles convencionals, tunejats i accelerats col·lapsen el centre el dia abans de "La Marató" sobre les malalties respiratòries

Publicat el 14 de desembre de 2024 a les 20:55
Actualitzat el 14 de desembre de 2024 a les 21:44

Convocatòria de mèrit de la Plataforma contra la zona de baixes emissions (ZBE) de Manresa, amb una vuitantena de persones a peu i 150 cotxes, segons la Policia Local, que han col·lapsat el centre de la ciutat en una segona convocatòria de la marxa lenta que ha repetit el poder de la primera, ara fa un mes, tot i que amb un recorregut molt més cèntric, creuant tot el Passeig des de la Bona Vista fins a la plaça Neus Català.

Els clàxons i les constants aturades i engegades dels motors, alguns vehicles aprofitant els pocs metres que s'obrien davant seu per fer accelerades, han omplert el cor de la ciutat d'un batibull sonor que s'ha barrejat amb l'ambient i les activitats nadalenques, molt nombroses aquest dissabte, i de sabor de gasolina fumejant més pròpis d'una trobada en un polígon industrial per cremar pneumàtics que del centre d'una ciutat per a tothom.

Els manifestants convencionals, amb turismes més nous o vells, s'han entremesclat amb altres vehicles amb alerons, rodes de competició i grans adhesius acompanyats d'accelerades innecessàries, oimés anant a deu o quinze quilòmetres per hora. Tot plegat el dia abans de La Marató que enguany està dedicat, precisament, a les malalties respiratòries.

Reduir la ZBE i aplicar una moratòria

Els manifestants reclamen que l'Ajuntament de Manresa plantegi una zona de baixes emissions molt més reduïda. Recorden que el decret que regula la ZBE permet que cobreixi només un 25% del sòl urbà residencial, i per això assenyalen que hi ha el Centre Històric i zones que ja són majoritàriament de vianants on poder-se aplicar.

També assenyalen que ciutats com Cerdanyola del Vallès han aplicat una moratòria de tres anys en l'aplicació de la norma, i que Manresa podria fer el mateix per als residents, i també per als no residents, tenint en compte els milers de persones dels pobles dels voltants que venen a treballar, comprar, estudiar, portar els seus fills a l'escola o accedir a serveis bàsics. La plataforma també demana la millora dels transport públic a la ciutat i les connexions amb els pobles veïns i la creació d'aparcaments dissuassoris ben connectats amb el centre.

Actualment la ordenança de la zona de baixes emissions de Manresa es troba en fase d'estudi de les 77 alegacions que ha rebut l'Ajuntament. Aquest fet ha provocat que el govern hagi decidit ajornar la seva aplicació més enllà de l'1 de gener, que és quan havia de començar a aplicar-se inicialment.