«Sense recursos, la inclusió és un eufemisme de contenció»: Clam al Pius en favor d'una educació digna

L'assemblea de mestres del centre de secundària manresà assegura que si no s'amplia la plantilla de docents "no podrem atendre convenientment la diversitat de necessitats" de l'alumnat

Publicat el 22 de novembre de 2023 a les 15:00
Actualitzat el 22 de novembre de 2023 a les 15:42
Són plenament conscients que la realitat que viuen també l'experimenten la resta de centres de secundària de la ciutat, de la comarca i, fins i tot, del país. Però també saben que si no hi ha algú que faci una passa endavant per donar a conèixer la situació dels instituts més enllà de la comunitat educativa, les seves demandes i reclamacions difícilment arribaran a la resta de la ciutadania.

És per això que aquest dimarts, 22 de novembre, l'Assemblea de professores i professors del Pius Font i Quer de Manresa (format per "pràcticament la totalitat" dels docents que componen el claustre), ha parlat davant la premsa per exposar quin és el seu dia a dia a l'aula; un dia a dia que, asseguren, "ens sobrepassa completament". 

"Ara mateix, en aquest institut, pràcticament totes les classes tenen la màxima ràtio d'alumnes permesa [31 estudiants de mitjana per docent] i, tot i ser un centre dissenyat estructuralment per acollir tres línies per curs, 1r i 3r d'ESO en tenen quatre, i 2n i 4t, cinc", exclamen. "¿Com se suposa que hem d'educar i acompanyar l'alumnat si les aules i els espais existents són insuficients i, fins i tot, inhabitables amb les temperatures actuals?", es pregunten, bo i afegint que "també anem molt mancats de material bàsic com taules i cadires, i de recursos digitals". 

Assegurant que ja fa temps que van fer arribar aquestes demandes al Departament d'Educació, el professorat -que compta amb el suport total de l'AFA del centre- reclama solucions eficaces així com una trobada amb els responsables de Serveis Territorials de la Catalunya Central "perquè ens diguin què hem de fer i com ho hem de fer per arribar a tot". 

"Estimem la nostra professió, ens en sentim orgullosos, i estem plenament compromesos amb el repte que suposa educar i acompanyar l'alumnat en un moment tan important de la seva vida", subratllen, "però això no ho podem fer amb dignitat si no hi ha els recursos i les condicions adequades". 

En aquest sentit, i tornant a les ràtios, es queixen que siguin les mateixes que fa deu anys: "La realitat social i l'increment de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu especials ha canviat molt, respecte el 2013", i això requereix, assenyalen, d'una atenció "més especialitzada i personalitzada" que en aquests moments és "impossible" de donar. Actualment, més d'un 37% dels estudiants del Pius té necessitats especials

"Estem plenament d'acord amb les estratègies impulsades pel Departament en favor de la inclusió, però volem que se'ns donin els recursos suficients perquè això sigui possible". Ho tenen molt clar: "Sense recursos, la inclusió és un eufemisme de contenció". És per això que reclamen que s'ampliï la plantilla docent al centre: "És l'única manera d'assegurar una educació pública de qualitat en un moment que, més que mai, cal treballar per a la cohesió i la transformació de la societat", conclouen.