La primera peça d'aquesta intervenció que es licita és la construcció d’aquest segon carril en sentit nord mitjançant el perllongament de la incorporació de Sant Vicenç de Castellet, amb l’objectiu d’afavorir la funcionalitat i la fluïdesa del trànsit. Les obres abasten una longitud d’1,2 quilòmetres, des de l’enllaç de Sant Vicenç de Castellet i l’entrada de la travessera de Castellgalí. Es preveu que els treballs comencin el primer trimestre de l’any vinent i tinguin una durada de cinc mesos.
Per implantar el nou carril, s’ampliarà la plataforma de la carretera en sentit Manresa. Aquesta actuació comportarà la construcció d’una escullera per protegir el terraplè de la carretera de possibles erosions i l’adequació de diversos elements de drenatge. A més, es complementarà amb la instal·lació de barreres de seguretat, senyalització i abalisament. Així mateix, inclourà la millora del ferm a Castellgalí, en el tram entre la rotonda que dona servei al polígon industrial Pla del Riu I i la rotonda d’encreuament de la C-55 i la BV-1229.
Pla d’actuacions valorades en 50 milions d'euros
Segons informa Territori, en l’àmbit entre Castellbell i el Vilar i Manresa de la C-55, es produeixen episodis de congestió que es concentren principalment en el sentit nord de la carretera, entre la incorporació de la C-16 i l’inici de la travessera de Castellgalí, incloent l’accés des de Sant Vicenç de Castellet. L’hora punta correspon als matins laborables a partir de les 7.45h i es pot allargar fins a les 9h. Els divendres a la tarda també s’observen retencions entre les 17 i les 19h. En sentit sud, les retencions són ocasionals i es produeixen a l’entrada de la travessera de Castellgalí.El Departament considera que l'opció tècnica més adient és la configuració a la C-55 d'un segon carril en sentit nord, continu, des de Sant Vicenç de Castellet fins a Manresa i d'una variant a Castellgalí. Tota aquesta actuació comporta una inversió de prop de 50 milions d'euros i la millora de la fluïdesa en el trànsit que suposa un estalvi en emissions de 277 tones de CO2 anuals. En paral·lel a les obres ara impulsades, el Departament de Territori treballa en els estudis de la variant de Castellgalí i del tercer carril fins a la ronda de Manresa.