Un error en la senyalització està a punt de provocar una tragèdia a l'estació de Rodalies de Manresa

Un tren que entrava des de Barcelona i un que sortia de l'estació s'han trobat de cara sobre la mateixa via i han pogut frenar sense col·lidir gràcies a que anaven a poca velocitat

Publicat el 15 d’agost de 2022 a les 20:21
Actualitzat el 15 d’agost de 2022 a les 22:41
Un error en la senyalització de la gestió de les agulles de les vies de l'estació de Rodalies de Renfe a Manresa ha estat a punt de provocar un accident entre dos combois que s'han trobat cara a cara sobre els mateixos rails i que han pogut frenat sense arribar a col·lidir aquest dilluns a la tarda.

La situació s'ha donat a 3/4 menys 5 de 7 de la tarda quan un comboi que arribava de Barcelona amb retard sobre de l'horari previst (18.35h) s'ha trobat a la mateixa via de cara amb un altre comboi que sortia de l'estació de Manresa en sentit Barcelona (amb sortida prevista a les 18.27h). Gràcies a que les velocitats de tots dos trens eren mínimes, els sistemes de seguretat i els maquinistes han pogut aturar les màquines sense arribar a col·lidir. Si el tren que sortia de Manresa no hagués anat amb retard, els dos combois s'haurien pogut trobat més endavant i a més velocitat.
[intext1]
L'aturada dels dos combois ha deixat les màquines a la corba d'entrada de Manresa, però lluny de l'estació. Després de més d'una hora d'espera, alguns passatgers han optat per baixar dels trens i anar a peu fins al seu destí. Altres han estat ajudats per efectius de la Policia Local de Manresa i dels Bombers, que han fet el trasllat de setze persones fins a l'estació.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=W1NQMRxx1sE[/youtube]
Segons ha explicat a NacióManresa, Adif ha obert una investigació per aclarir què ha passat durant la maniobra del tren que entrava a Manresa i que s'hauria d'haver aturat abans d'accedir a l'estació. Adif recorda que es troba en ple procés d'implementació del sistema de seguretat ERTMS a la línia R4, però que en l'actualitat el sistema de senyalització i canvi d'agulles a l'estació de Manresa està automatitzat, però amb un sistema antiquat.

A banda de les investigacions que obrin Adif i Renfe, com que és un incident que hauria pogut generar un accident, qui determinarà la investigació serà la CIAF (Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris) que depèn del Ministeri de Transports.
 

Agents de la Policia Local ajudant els passatgers a arribar a l'estació de Manresa. Foto: Cedida


Per aquesta incidència, la circulació de trens entre Calaf (Anoia) i Sant Vicenç de Castellet ha quedat interrompuda aquest dilluns al vespre. Protecció Civil ha posat en prealerta el pla per emergències en el transport de viatgers per ferrocarril (Ferrocat). Mentre duri l'incident, Adif gestiona transport alternatiu per carretera per donar resposta als passatgers.
[intext2]
[h3]D'infaust record a la línia R4[/h3]
L'incident que aquest dilluns s'ha produït a l'estació de Rodalies de Manresa ha fet despertar els vells fantasmes sobre els dos accidents de tren que va viure el Bages i la R4 fa 3 anys i mig i amb només 4 mesos de separació entre finals de 2018 i principis del 2019, i que en aquella ocasió va tenir conseqüències mortals.

El 19 de novembre de 2018, un tren de la línia R4 de Rodalies descarrilava a Vacarisses (Vallès Occidental) degut a una esllavissada de pedres sobre la via. L'accident va tenir conseqüències funestes amb un mort i 44 ferits.

Només quatre mesos més tard, el 8 de febrer de 2019, dos combois també de la R4 van xocar frontalment a Castellgalí després que el que provenia de Lleida (R12) el fessin entrar per la via equivocada a Manresa. La maquinista d'un dels combois va morir i hi van haver un centenar de persones ferides, sis d'elles greus.