Memoria.cat, el portal de webs de l'Associació Memòria i Història de Manresa, actualment ja acull més de 60 webs, amb milers de documents i fotografies i centenars de vídeos de testimonis orals sobre la República, la Guerra Civil, el franquisme i la transició a Manresa. També conté alguns documents significatius de la història de Catalunya.
En aquesta ocasió proposem la consulta del web dedicat a l'escriptor Joaquim Amat-Piniella, autor -entre d'altres obres- de la novel·la K.L. Reich, un testimoni escruixidor de la seva estada a Mauthausen. El web pretén donar a conèixer la figura i obra d'aquesta personalitat que s'ha convertit en un símbol de la República, l'exili, la deportació i de la generació perduda a conseqüència de la Guerra Civil i la dictadura franquista.
El web aplega documents i fotografies de gran interès, procedents de diferents arxius, especialment de l'Arxiu Comarcal del Bages, que és on Marcel Amat, fill de Joaquim Amat-Piniella, va dipositar tota la documentació del seu pare. Cal destacar-ne les targetes postals que Amat-Piniella va enviar des del front de guerra, des de la França ocupada i des del mateix Mauthausen. També l'informe confeccionat per l'Ajuntament franquista de Manresa sobre "la actuación e ideología" d'Amat-Piniella; la carta original del general nord-americà Omar N. Bradley que li agraeix que li dediqués el llibre K.L. Reich, i diversos documents personals. També s'hi poden llegir cartes d'Amat adreçades a Ramon Martí Farreras i Isidre Morros Altés, i escrits i opinions seves sobre diferents temes.
Un apartat molt rellevant del web és el dedicat a l'estreta relació entre Amat-Piniella i Montserrat Roig. Aquí hi trobem els àudios -amb les seves transcripcions- d'una entrevista que Montserrat Roig li va fer quan preparava el llibre Els catalans als camps nazis i d'una conferència de la mateixa Montserrat Roig sobre K.L. Reich i els camps nazis, i també la reproducció d'unes cartes que es van intercanviar. També podem escoltar un àudio parcial de l'homenatge que el 1985 l'Ajuntament de Manresa va retre a l'escriptor manresà.
L'obra K.L. Reich té el seu protagonisme al web i s'hi pot llegir la transcripció de la introducció autocensurada i el primer capítol del llibre. També es recullen les opinions de diferents personalitats sobre aquesta obra i el seu autor.
L'etapa republicana es veu reflectida amb la reproducció de 102 articles que Amat va escriure a la premsa manresana.
Finalment, un apartat està dedicat a Maria Llaveries, l'esposa d'Amat-Piniella, una persona també excepcional.
[despiece]Fitxa:
- Web: www.memoria.cat/amat
- Autor del web: Joaquim Aloy
- Publicació: gener del 2004. Renovat i ampliat el novembre de 2010
[/despiece]
[noticiadiari]9/90794[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90821[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90840[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90854[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90871[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90889[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90916[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90948[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90977[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90999[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91015[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91031[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91055[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91078[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91101[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91130[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91156[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91163[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91175[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91197[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91222[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91241[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91265[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91283[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91293[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91306[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91325[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91355[/noticiadiari]
Web de Joaquim Amat-Piniella. Escriptor i intel·lectual manresà (1913-1974)
Societat
Memoria.cat, el portal de webs de l'Associació Memòria i Història de Manresa, actualment ja acull més de 60 webs, que anem recordant dia a dia en la tasca de recuperació de la memòria històrica
ARA A PORTADA
-
Societat Manresa desplega un pla de xoc sense precedents per transformar el Centre Històric Pere Fontanals
-
Societat Comencen les obres de la rotonda que connectarà l'avinguda de l'Esport amb el passeig del Riu Pere Fontanals
-
Cultura i Mitjans Els Tirallongues conviden la ciutadania a acompanyar-los al Concurs de Castells Pere Fontanals
-
Cultura i Mitjans Quatre castells de frontera del Bages seran l'escenari dels Aplecs de Patrimoni obert d'aquest octubre Pere Fontanals
-
Cultura i Mitjans Un centenar de persones homenatgen a Manresa els milicians de la Columna Terra i Llibertat Pere Fontanals
Publicat el
04 de juny de 2020 a
les 11:56
Actualitzat el
04 de juny de 2020 a les
12:02
Et pot interessar
-
Societat
Sant Fruitós celebrarà la Setmana de la Mobilitat amb una tarda per a practicar i decorar la bicicleta
-
Societat
Sant Fruitós posa en marxa Veïnes del Món per fomentar la cohesió i el diàleg intercultural
-
Societat
Fonollosa subhasta quatre parcel·les edificables a Canet de Fals
-
Societat
L'Ateneu Popular La Sèquia projectarà «No Name Ceuta» i reflexionarà sobre la solidaritat migrant
-
Societat
L'Hospital Sant Andreu de Manresa, reconegut amb el nivell Argent per la seva tasca contra el tabac
-
Societat
S'amplia l'àrea pavimentada a l'entorn del Cobert de la Màquina de Batre de Sant Fruitós
