El consell de ministres, a proposta del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública, ha aprovat aquest mateix dimarts un reial decret per a la regulació de l'activitat dels influencers a Internet, que hauran d'identificar de manera expressa la publicitat i etiquetar el contingut per edats. "Són cada cop més importants els creadors de contingut audiovisual a les xarxes i, per tant, cal homologar-los, en alguns aspectes, amb altres actors en aquest àmbit", ha afirmat el ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública, José Luis Escrivá, en la roda de premsa posterior a la reunió del consell de ministres, al costat de la portaveu del govern espanyol, Pilar Alegría, i la vicepresidenta segona i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz.
Fixats els requisits per ser influencer
En aquesta regulació, segons ha detallat Escrivá, l'executiu ha definit què s'entén per influencer atenent tres criteris que cal complir "simultàniament" (ingressos, activitat a la xarxa i seguidors), per després establir "una sèrie d'obligacions". El ministre ha manifestat que aquestes obligacions són "particularment rellevants en dos àmbits". Així, en el camp de la protecció dels menors, se'ls obliga a l'ús d'eines d'identificació digital d'edat si el contingut és inapropiat per als i les menors.
Els influencers també hauran d'etiquetar els continguts que llancen a xarxes des del punt de vista de l'edat a la qual van dirigits. Ho hauran de fer amb un codi de conducta que hauran d'acordar amb els reguladors en aquest àmbit: la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i el Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública.
Respecte a la publicitat, que per al ministre és "un àmbit molt rellevant", hauran d'identificar i etiquetar expressament el contingut publicitari i no podran fer publicitat de tabac, alcohol o medicaments i tampoc podran publicitar anuncis que generin un perjudici psicològic o físic a menors.
Els influencers que compleixin aquests requisits tindran dos mesos per inscriure's al Registre Estatal de Prestadors Audiovisuals. "Aquesta mesura és molt beneficiosa en general per a tots els usuaris i usuàries", ha declarat el ministre per a la Transformació Digital, que ha afegit que "serà molt rellevant" quan estigui llesta la llei integral de protecció dels menors. Escrivá ha considerat que aquesta norma estableix "un terreny de joc equitatiu" amb altres actors que ja estaven regulats en l'àmbit dels continguts audiovisuals.
"Més protecció i seguretat"
Segons ha defensat la Moncloa, aquesta regulació dona "més protecció als consumidors i més seguretat jurídica" a aquests usuaris i usuàries, que han aconseguit un "notable volum econòmic" a les plataformes d'intercanvi de vídeos a través de les quals difonen els seus continguts.
Com dèiem, el reial decret defineix els "usuaris d'especial rellevància" ('nfluencers) en funció de tres criteris: l'econòmic, que exigeix que tinguin uns ingressos iguals o superiors als 300.000 euros l'any immediatament anterior derivats del conjunt de la seva activitat audiovisual; el d'audiència, que estableix que superin el milió de seguidors i seguidores en una única plataforma o dos milions de seguidors en el global de la seva activitat; i el d'activitat, que hagin publicat o compartit 24 o més vídeos l'any.
D'aquesta manera, tots els influencers que compleixin aquests criteris hauran d'inscriure's al Registre Estatal de Prestadors Audiovisuals com a usuaris d'especial rellevància. "A partir del moment d'inscripció estaran obligats a complir amb la normativa en matèria de protecció de menors i de publicitat en l'àmbit audiovisual, és a dir, les seves obligacions s'homologaran amb la d'altres agents audiovisuals", han assenyalat des de l'executiu espanyol.