15
de febrer
de
2018, 13:10
Actualitzat:
14:32h
Un comboi del Trambesòs a la plaça de les Glòries. Foto: Adrià Costa
Ja hi ha data per votar la connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal de Barcelona. La tinent d'alcalde de Mobilitat, Janet Sanz, ha anunciat aquest dijous que el govern d'Ada Colau portarà una "proposta de decisió política" sobre la unió d'aquest transport per la Diagonal al ple del 23 de març. Els darrers dies la mateixa Colau ha insistit en ERC perquè doni suport a la proposta, però els republicans han posat condicions.
En la seva intervenció a l'última sessió de la comissió d'estudi sobre tramvia i connectivitat del transport a la Diagonal, Sanz ha dit que, finalitzat el debat tècnic, és "el moment de la política". "Hem ofert tota la informació, però ha arribat el moment de concretar i decidir com ho portem endavant. És el moment de decidir-se i impulsar una proposta concreta", ha defensat. La comissió ha finalitzat els seus treballs sense que el tramvia tingui els suports necessaris per prosperar.
Sanz ha defensat que "ja ha arribat l'hora de decidir-se", però també ha remarcat que comença un mes de negociacions amb "els grups polítics i l'ATM" per concretar un "acord per la unificació del tramvia". Per part de l'oposició, la majoria de grups han qüestionat que el govern porti a votació la unificació del tramvia sense conèixer bé el projecte.
De fet, el regidor d'ERC, Jordi Coronas, s'ha mostrat sorprès que el govern "d'aquí al 23 de març tinguin allò que no han resolt en 2 anys i mig". Des de Ciutadans, el regidor Koldo Blanco, demana "que no sigui una imposició". Janet Sanz, de moment, no ha donat més detalls del projecte que es portarà a votació el març.
Sanz ha assegurat que els detalls de la proposta s'hauran de negociar en els "37 dies" que falten pel plenari, però ha assegurat que la prioritat en la negociació seran aquelles formacions amb qui "comparteixen models de ciutat" en referència al PSC, ERC i la CUP.
El suport del PSC vindrà condicionat perquè en l'acord "hi aparegui el traçat, el calendari i el model de gestió", tal com ha afirmat la regidora Montserrat Ballarín. De tota manera, el PSC ja s'havia mostrat a favor del projecte en moltes sessions de la comissió d'estudi per la viabilitat del tramvia que aquest dijous ha celebrat l'última sessió.
Difícil d'aconseguir el suport d'ERC i la CUP
Més complicat serà aconseguir el suport d'ERC i la CUP. Els republicans volen més concreció abans d'avalar el projecte i es pregunten si es portarà a votació "el conveni amb l'ATM" o "el model de gestió".
Precisament els "cupaires" han centrat els seus dubtes en quin model de gestió es seguirà, perquè es mostren totalment en contra que la unificació del tramvia "no vagi a un model públic 100%", tal com ha explicat la regidora María José Lecha, i es mantingui la concessió del Trambaix i Trambesòs fins al 2032.
En cas en què s'optés pel rescat d'aquests dos trams, la indemnització a l'empresa concessionària es mouria entre els 200 i els 400 milions d'euros. Una xifra que varia per la modificació de llei que va fer el govern espanyol recentment, que abarateix els rescats d'infraestructures públiques.
Qui s'ha mostrat totalment en contra del projecte d'unificació del tramvia és el Grup Demòcrata, Ciutadans i PP. Els primers han reclamat la implementació de la línia D30 que ha de fer el mateix recorregut que el tramvia. La regidora Francina Vila també ha lamentat que el govern "hagi perdut l'oportunitat per incorporar les opinions" dels experts de la comissió en el projecte.
Per altra banda, el popular Javier Mulleras, també ha retret que el govern "hagi menyspreat" la comissió "posant una data de votació" sense tenir les conclusions finals de la comissió d'estudi. Mulleras ha destacat que el tramvia "no té el suport polític, ni social ni tècnic" per tirar endavant.