Rebuig dels sindicats a la via judicial d'USTEC contra la reobertura d'escoles

CCOO i la Intersindical-CSC opten per portar a Inspecció de Treball la situació dels centres que tinguin problemes per obrir a la fase 2, però sense recórrer als tribunals

Alumnes de tercer de primària de l'Escola Rocaprevera.
Alumnes de tercer de primària de l'Escola Rocaprevera. | Adrià Costa
05 de juny del 2020
Actualitzat el 06 de juny a les 12:19h
CCOO i la Intersindical no comparteixen la via judicial d'USTEC, que ahir va presentar un recurs al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) contra el pla de reobertura de les escoles presentat fa tres setmanes pel Departament d'Educació. Manel Pulido, secretari general de la Federació d'Educació de CCOO, i Marina Sureda, portaveu de la Intersindical-CSC, expliquen a NacióDigital que fins ara han optat per posar-se a disposició dels centres i portar a Inspecció de Treball la situació d'aquelles escoles que tinguin problemes per obrir abans d'acabar el curs, però descarten per ara recórrer a la via judicial. 

El diagnòstic de la situació que fan els dos sindicats -segon i tercer en representativitat de docents- coincideix amb el d'USTEC, sindicat majoritari en l'àmbit de l'ensenyament. Denuncien que Educació no ha negociat amb la comunitat educativa les condicions de la reobertura i que el pla detallat fa uns dies pel conseller Josep Bargalló és difícil de traduir als centres catalans. "El Departament ha deixat de banda el col·lectiu que haurà d'aplicar el pla de reobertura", sosté Sureda. "El problema és que no hi ha hagut negociació", afegeix Pulido.

Tot i així, la resposta que han donat fins ara a aquesta situació no preveu els tribunals. En el cas de CCOO, s'ha optat per recollir les dades dels centres que han reobert per detectar problemes de seguretat i intentar-los solucionar. Si no es pot, es porta el cas a Inspecció de Treball. Després de consultar-ho amb el gabinet jurídic del sindicat, des de CCOO consideren que el TSJC no entrarà a ordenar ara el tancament de les escoles que hagin obert i consideren que la decisió d'USTEC és una operació "propagandística" més que no pas una via efectiva. "Creiem que els tribunals no entraran si no és una situació molt greu", afirma Pulido. 

Per la seva banda, la Intersindical-CSC aposta per una via més "constructiva" que la que explora USTEC. Des del sindicat s'ha intentat que tots els centres que han hagut de reobrir ho hagin fet amb les condicions que reclama la situació de crisi sanitària i s'han posat a disposició de les direccions dels centres per ajudar en allò que sigui necessari, també si cal portar el cas a inspecció de treball. "No ens posarem en si altres sindicats opten per la via judicial, nosaltres ens hem posat al costat dels treballadors de l'ensenyament per fer que el retorn a les aules sigui el més segur possible", apunta Sureda. 

"Que no facin experiments amb nosaltres"

El TSJC ha admès a tràmit aquest divendres el recurs contenciós-administratiu que ahir al vespre va presentar USTEC. El tribunal dona fins dimarts a les parts perquè presentin al·legacions i el Departament d'Educació haurà de justificar el seu pla de reobertura, que ha rebut l'aval del Procicat tot i que no ha satisfet la comunitat educativa. Un cop les parts es pronunciïn, el tribunal haurà de decidir si accepta o no les mesures cautelars sol·licitades per l'USTEC i ordena el tancament dels centres que ja han obert. 

"Hem pres la decisió d'anar als tribunals pel principi de precaució", explica Ramon Font, portaveu d'USTEC, a NacióDigital. Des del sindicat defensen que tenen el deure de defensar els treballadors i, portant el cas al TSJC, diuen, han fet la seva feina. "Protegint la nostra salut laboral també intentem protegir la salut pública", recorda. I fa una advertència al Departament d'Educació: "Que no facin experiments amb nosaltres". En aquest sentit, sosté que el pla de reobertura de les escoles no compleix la llei de riscos laborals i respon, entre altres factors, a la pressió de l'escola concertada, molt implementada a Catalunya, que ha de "justificar quotes". 

Segons Font, la millor decisió era esperar a reobrir de cara al setembre perquè "obrir 10 dies les escoles no arregla res". Els portaveus dels altres dos sindicats consultats per aquest diari coincideixen també en assenyalar que més enllà dels problemes d'aquests dies és determinant abordar la situació del setembre, quan s'ha de reprendre el curs. Des de CCOO ja hi treballen i des de la Intersindical-CSC confien que el "retorn definitiu" després de l'estiu sigui diferent al d'ara. "Volem poder negociar amb el Departament quines són les condicions de cara al setembre", reclama Sureda. 

La comunitat educativa reclama solucions

Paral·lelament, la comunitat educativa mira de defugir la polèmica i reclama solucions tant per aquests dies de juny com de cara al setembre. Belén Tascón, presidenta de la FAPAC (Federació d'AMPA de Catalunya), respecte l'opció d'USTEC de mirar de resoldre el conflicte als tribunals, però sosté que "la judicialitzacó no aportarà cap benefici". Des del seu punt de vista, el problema s'ha de resoldre en l'àmbit del diàleg entre el Departament d'Educació i la comunitat educativa, i és crítica amb la gestió del conseller Josep Bargalló. "Les directrius no són clares i el Departament no ha fet el que li tocava", apunta en declaracions a aquest diari. En aquest sentit, recorda que el que està en joc és el dret a l'educació dels infants i demana posar-los "al centre" a l'hora d'abordar solucions. 

Per altra banda, l'Associació de Mestres Rosa Sensat demana "no posar més llenya al foc" a una situació molt complexa. Francina Martí, directora de l'entitat, remarca que el moment és "delicat" i lamenta que no s'estan fent bé les coses. En aquest sentit, insta totes les parts a reconduir la situació i evitar la "polarització" que s'està generant entre societat i escola. "S'han de posar solucions, recursos i propostes, i vetllar tant pels drets dels treballadors com pels drets dels infants", apunta. A més, alerta que situar el debat en aquests dies de juny pot fer perdre l'oportunitat d'abordar amb temps com ha de ser l'escola al setembre, quan comenci el nou curs amb el coronavirus encara entre nosaltres.