Canvis a l'AP-7: nou tram limitat a 100 km/h, més radars i drons

Trànsit obligarà a circular més lent els vehicles entre Martorell i Gelida i instal·larà nous dispositius de control en diferents punts conflictius de la via

L'AP-7 al seu pas per Gelida, en una imatge d'arxiu
L'AP-7 al seu pas per Gelida, en una imatge d'arxiu | ACN / Laura Fíguls
Nació
23 de març del 2023
Actualitzat el 24 de març a les 17:45h
El Servei Català de Trànsit limitarà la velocitat a 100 km/h a l'AP-7 entre Martorell i Gelida els divendres a la tarda, dissabte al matí -en sentit sud- i diumenge a la tarda -en sentit nord- i els camions hauran de circular per la dreta en aquest tram d'uns set quilòmetres. La mesura començarà a aplicar-se aquest mateix divendres en fase de proves i forma part del paquet d'accions que Trànsit ha presentat aquest dijous per reduir la sinistralitat a l'AP-7.

El pla es desplegarà entre el 2023 i 2025 amb una inversió de 14,3 milions d'euros i, entre altres mesures, també preveu utilitzar drons en els punts més conflictius i instal·lar nous radars a l'autopista, on la mobilitat ha augmentat un 26% des de l'alliberament dels peatges. El conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, ha fet l'anunci després d'una anàlisi de Trànsit en 43 trams durant un any i mig i que ha permès dissenyar les accions.

Trànsit ha detectat un important augment de la mobilitat en el tram entre Martorell i Gelida, ha observat que els vehicles no respecten les distàncies de seguretat i que corren massa, segons ha explicat el seu director, Ramon Lamiel, que ha indicat que hi estan registrant accidents múltiples. Els responsables de Trànsit esperen que la mesura millori la seguretat del tram i no descarten baixar més el límit de velocitat si els 100 km/h no són suficients. Els Mossos d'Esquadra faran controls per garantir que la limitació es compleixi.

Interior vol estendre sistemes de velocitat variable en més trams de la via i té l'ull posat en el tronc central de l'AP-7 en espera que l'Estat, que és el titular de l'autopista, pugui aplicar mesures en aquesta direcció, com li reclama la Generalitat. Al novembre, ja va entrar en vigor el límit de velocitat de 100 quilòmetres per hora a l'AP-7 al tram Granollers-Papiol. En la mateixa línia, hi ha la previsió de rebaixar la velocitat al tram entre l'Ampolla i Calafat i al que se situa entre Altafulla Constantí.
 

Més radars i ús de drons

Trànsit instal·larà a l'AP-7 nous radars en els punts on hi ha més accidents. Començarà amb quatre, amb un nou sistema d'instal·lació, i una de les primeres localitzacions en què s'ubicaran serà a la trifurcació del Papiol B-23 / A-2 / AP-7. També instal·larà un radar de tram a la zona de Mora a Constantí entre 2023 i 2025.

A més, farà servir drons per controlar punts viaris conflictius. La primera missió serà a l'enllaç de la C-60 / AP-7 per analitzar l'origen de la pertorbació de la Roca en el retorn dels diumenges i també a la B-23 i AP-7 per controlar les infraccions d'incorporació, que són un risc per a la seguretat viària i ocasionen retencions.
 

Limitacions per als camions

El pla preveu limitacions de vehicles pesants en el tram del sud de 30 quilòmetres entre Calafat i Camarles (Baix Ebre), on els camions hauran de circular pel carril de la dreta. Aquesta limitació serà per a tots els dies de la setmana i es començarà a aplicar aviat, si bé no han concretat una data.

Entre altres mesures, Trànsit també destaca la instal·lació en els retorns de cap de setmana dels 70 quilòmetres de carrils addicionals a l'AP-7 nord (Montornès del Vallès i Sant Celoni) i sud (Vilafranca del Penedès i el Papiol) per dotar de més capacitat la via. Aquesta mesura ja s'aplica i s'ha avançat en el calendari, ja que es començaven a instal·lar al voltant de Setmana Santa però aquest any ja fa algun cap de setmana que s'han obert.
 

Més accidents i més víctimes mortals

La mobilitat ha augmentat de mitjana un 26% en aquesta autopista des que es van alliberar els peatges, l'agost del 2021, i la circulació de camions ha incrementat un 36%. En tres trams (Bellaterra / C-58, C-59 / Mollet i Mollet / Montmeló), el trànsit ha baixat per la desviació de la circulació cap a altres vies alliberades, com pot ser la C-33, però la tendència general és d'augment. 

Els accidents també han incrementat a l'AP-7. L'autopista va registrar el 2019 503 accidents amb víctimes, 32 dels quals amb persones mortes o ferits greus, mentre que el 2022 aquests sinistres van augmentar fins als 647, 55 dels quals amb morts o ferits greus. El 2019, 15 persones van morir en accidents a l'AP-7 i 19 més van resultar ferides de gravetat, mentre que l'any passat les víctimes mortals van ser 24 i els ferits greus, 52.