La factura dels busos per suplir l'R2 al mes de maig pujarà 85.000 euros

La Generalitat ha noliejat vehicles per reforçar per carretera les connexions entre Sitges i Vilanova i Barcelona després de l'avaria i demanarà a Renfe que en pagui els costos

Passatgers esperant a l'estació de Castelldefels de l'R2 de Rodalies aquest dimarts
Passatgers esperant a l'estació de Castelldefels de l'R2 de Rodalies aquest dimarts | ACN / Àlex Recolons
04 de maig del 2023
Actualitzat el 05 de maig a les 17:22h
L'avaria de l'R2 ha obligat el Govern a reforçar el servei d'autobusos que connecten Sitges i Vilanovai la Geltrú amb Barcelona, i pensa enviar-li la factura a Renfe. Segons ha pogut saber Nació, les primeres estimacions de l'executiu català preveuen destinar 85.000 euros al mes de maig en incrementar el servei d'aquestes línies, que fan el mateix recorregut que els busos Exprés.cat, és a dir, fins a la plaça Universitat de la capital catalana.

Tal com expliquen fonts del Departament de Territori a aquest diari, la previsió per ara és destinar uns deu busos diaris a cobrir el servei que des d'aquest dimarts la línia de Rodalies no pot complir amb plena normalitat a causa de la incidència. Segons el context del dia i el volum de passatgers, es decideix si surten més o menys busos: aquest dijous, per exemple, només se n'han necessitat set dels deu que estaven preparats. Per la seva banda, Renfe ha anunciat que implementa un nou horari a la línia que incrementa en 13 minuts el temps de viatge.

L'escenari i les estimacions econòmiques del Govern, però, poden canviar per dues circumstàncies. La primera, si Renfe es decideix a posar busos a tot el corredor -ara només en surten des de Castelldefels-, un fet que implicaria poder reduir el nombre de vehicles que ara està assumint la Generalitat. La segona, per contra, que l'avaria s'allargués els quatre mesos que ara ja admet un informe intern d'Adif. Llavors, el pressupost destinat podria patir variacions en una temporada estival en què sol créixer el nombre de passatgers.

Tot plegat es remunta a aquest dimarts al matí, amb una autèntica situació de caos a la línia arran de l'incendi en un quadre de senyals a les instal·lacions d'Adif a Gavà el dilluns al voltant de les 21 hores. La teoria d'Adif és que el foc es va produir per la caiguda d'un llamp, però el Govern ha desmentit aquesta versió citant un informe del Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) que assegura que en el moment dels fets no va caure cap llamp al Baix Llobregat, i ho atribueix al mal estat de les instal·lacions.

A nivell polític, la incidència ha reviscut el debat sobre la necessitat de traspassar la plena gestió del servei de Rodalies a la Generalitat, una reclamació històrica de l'executiu català. Per altra banda, ERC ha impulsat aquest mateix dijous la reprovació de la ministra de Transports, Raquel Sánchez, mentre que Junts culpa també el govern de Pere Aragonès pel caos generat i les incidències constants.