Albiol opta per suspendre l'autonomia de Catalunya si el procés segueix endavant

"No tinc cap problema que s'acabi aplicant l'article 155 i es pugui deixar sense efecte algunes de les competències que té avui en dia el Govern", diu el líder del PP al Parlament

Publicat el 27 de desembre de 2015 a les 09:17
El líder del PP al Parlament, Xavier García Albiol, opta per aplicar l'article 155 de la Constitució i suspendre l'autonomia de Catalunya en el cas que Junts pel Sí i la CUP arribin finalment a un acord i "tirin endavant el desafiament i el full de ruta independentista". 

"No tinc cap problema que s'acabi aplicant l'article 155 i es pugui deixar sense efecte algunes de les competències que té avui en dia el Govern" si finalment es desencalla la investidura i es dóna llum verda al desplegament de la independència, ha dit Albiol en una entrevista a Europa Press.

Ha criticat que JxSí i la CUP vulguin "aprofitar" que el Govern espanyol està en funcions per executar el seu full de ruta independentista, però ha avisat que aquesta situació de provisionalitat no impedirà que les institucions espanyoles prenguin mesures. 

De fet, ha advertit que en última instància "és el Senat qui aprova" l'aplicació de l'article 155, amb la qual cosa es pot fer encara que el Govern espanyol estigui en funcions. 

"S'actuarà de manera proporcional al greuge provocat des del Govern, al que permetin les lleis i al grau de desafiament que es plantegi", tot i així Albiol ha destacat que no espera que s'hagi d'arribar a aquest extrem.

Albiol ha afegit que l'article 155 "faculta intervenir determinades competències i que existeixi un tutleatge, un marcatge per part de l'Estat", i ha posat com exemple la intervenció de la tresoreria de la Generalitat i la suspensió de les competències portuàries i sobre els Mossos d'Esquadra. 

Preguntant sobre si ha comentat aquest extrem amb el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, ha dit que "hi ha coses que no fa falta parlar-les perquè és evident el que passarà si al final el desafiament independentista arriba a l'extrem de vulnerar" l'Estat de dret. 

Sobre com quedarà la figura de la presidència de la Generalitat en cas d'aplicar-se el 155 ha assegurat que dependrà de la intensitat amb què s'apliqui i ha alertat que "qualsevol servei de la Generalitat que hagi estat transferit per l'Estat es pot recuperar, es digui com es digui". 

Pacte entre Junts pel Sí i la CUP

Albiol creu que la CUP acabarà investint a Artur Mas després que el president en funcions "s'hagi rebaixat i humiliat a més no poder" i que JxSí presentarà un candidat alternatiu si això no passa. 

"El que tem per sobre de tot Convergència són unes noves eleccions perquè corren un risc molt seriós" de perdre l'hegemonia a Catalunya i seguir perdent diputats, ha dit, i ha afegit que el que necessita Catalunya és que Artur Mas abandoni la via secesionista i se centri a governar Catalunya. 

Assegura que si finalment s'acaben celebrant unes noves eleccions a Catalunya la participació seria "tremendament baixa", i és una cosa que no permetre's la Generalitat perquè erosionaria encara més el seu funcionament. 

Per Albiol, els catalans estan "cansats de tant votar" i no tolern que als últims sis mesos no s'hagin aprovat mesures per solucionar els problemes reals dels catalans i millorar l'economia.