El Govern vincula el Quart Cinturó a una inversió estatal de 900 milions en infraestructures

L'executiu assenyala que, per signar el conveni sobre la B-40 pactat amb el PSC, cal que el govern espanyol firmi la concreció de totes les partides incloses en els pressupostos de Pedro Sánchez sobre la C-32, l'AP-7, l'AP-2 i l'Eix Pirinenc

Obres del Quart Cinturó.
Obres del Quart Cinturó. | ACN
20 de juny de 2023, 19:00
Actualitzat: 21:07h
El Quart Cinturó va ser un dels elements clau perquè el Govern i el PSC signessin el pacte de pressupostos de principis de febrer. Aquesta infraestructura era una línia vermella per als socialistes i una cessió incòmode per a l'executiu, tenint en compte que ERC l'havia batallat al territori i no n'era partidària. Més de quatre mesos després, encara no s'ha rubricat el conveni inclòs dins l'acord pels comptes que van solemnitzar el president Pere Aragonès i el primer secretari del PSC, Salvador Illa. Com es troba la situació, ara mateix? Segons fonts governamentals consultades per Nació, l'executiu vincula la concreció del conveni de la B-40 al fet que l'Estat es comprometi a executar 914 milions d'euros en infraestructures, una xifra que ERC va arrencar del govern espanyol en l'última negociació de pressupostos a Madrid.

"Les dues coses han d'anar en paral·lel", remarquen fonts del Govern. En aquest sentit, ressalten que "no es podrà signar" el conveni sobre el Quart Cinturó -àmpliament exigit pel PSC en les últimes setmanes- si no es concreta el protocol sobre les inversions previstes en els comptes estatals. Quines són? Al Maresme, per exemple, hi ha previstos 384 milions d'euros dins dels pressupostos espanyols per "millorar la connectivitat" de la C-32 amb la N-II, una carretera que també s'ha de "pacificar" en el seu pas per la costa. En aquest sentit, també hi ha incloses actuacions al corredor viari per millorar les infraestructures del transport públic.

Pel que fa a l'AP-7 i l'AP-2, on la xifra pactada és de 250 milions d'euros, la idea és "fer-les més accessibles" i adaptar-les al nou context en absència de peatges del setembre del 2021. El compromís que planteja el Govern en la proposta de conveni és la millora dels enllaços per augmentar la "capacitat" i "funcionalitat" de les dues infraestructures, així com també nous enllaços amb la resta de la xarxa viària. Dins del plantejament de la Generalitat també s'hi consignen 260 milions d'euros per la N-260 en el marc de l'Eix Pirinenc. Aquesta xifra s'hauria de destinar a la rehabilitació del ferm d'aquesta carretera, a millorar la seguretat i a fer-hi "actuacions de nova infarestructura o condicionament" en els propers anys.
 

Concentració contra els macroprojectes del mes de març. Foto: Ricard Novella


Dins de plec també s'hi inclouen els nous intercanviadors de la línia R8 amb la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), que tenen un cost previst de 20 milions d'euros. Quins són aquests dos nous intercanviadors? El que connecta amb l'estació d'Hospital General de la línia S1 de FGC, i el de l'estació de Volpelleres de la S2. Aquesta xifra de 20 milions d'euros, sumada a les actuacions al Maresme -C-32 i N-II- a l'Eix Pirinenc i tant a l'AP-7 com a l'AP-2, és el que fa que s'arribi als 914 milions en total que s'inclouen en la proposta de conveni. La proposta arriba quan a la conselleria de Territori ja hi ha Ester Capella en substitució de Juli Fernàndez, que en el seu dia era un ferm opositor del projecte de la B-40.

"Aquest import inclou els costos de redacció dels estudis i projectes; les expropiacions de béns i drets; el seguiment, la supervisió i l'execució de les obres; les assistències tècniques; i els efectius humans per a la gestió i execució mitjançant el programa temporal d'efectius", indica la part final del plantejament. En essència, es tracta d'un conveni segons el qual la Generalitat executa les obres i és l'Estat qui s'encarrega de transferir els recursos necessaris. I, en aquests moments, el Govern pressiona perquè se signi en paral·lel aquest document amb el conveni del Quart Cinturó, que el PSC espera tancar el més aviat possible. "La ministra Raquel Sánchez ja hi ha donat el vist-i-plau", ha apuntat aquest dimarts la portaveu dels socialistes al Parlament, Alícia Romero. El desenllaç, però, haurà d'esperar a si arriben els 900 milions pendents.