El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha anunciat des de Perpinyà un increment de 150.000 euros en l’ajuda del Govern a la Bressola. D’aquesta manera, es passarà de 650.000 euros a 800.000, que s’abonaran aquest mateix any 2025 tot i no tenir pressupostos. Illa visita aquest divendres la capital del Rosselló i també es reunirà amb els responsables de la Bressola, que fa unes setmanes van fer un crit d’ajuda pels problemes econòmics que arrossega el projecte. Amb l’anunci, un compromís del Departament de Política Lingüística i que suposa la xifra més alta aportada mai, el Govern vol mostrar el seu suport a l’escolarització en català a la Catalunya Nord.
Després de reunir-se amb el delegat de la Generalitat a la Catalunya Nord, Christopher Person, el president ha destacat la importància de reforçar els vincles culturals, econòmics i de cooperació amb la Catalunya Nord. "Traslladaré el suport a la tasca que estan fent, que entenem que és positiva, correcta i que mereix el suport del Govern de Catalunya", ha dit Illa en una declaració als mitjans. "El sud sempre respon i això ens dona esperança i energia per continuar, però també demanem el suport de les institucions nord-catalanes", apunten des de la Bressola a Nació.
I és que la viabilitat de l'escola està en joc. D'un pressupost total de 4,5 milions d'euros, només 1,9 són finançats per l'estat francès. La regió d'Occitània hi aporta 117.000 euros, un 2,6% del total, i el Departament dels Pirineus Orientals, 50.000 euros, un 1,1% del pressupost global. El projecte ha patit amb l'arribada de l'extrema dreta a l'alcaldia de Perpinyà. Amb Louis Aliot, la subvenció de 60.000 euros ha desaparegut i s'han començat a imposar taxes que abans no es pagaven. Per això han convocat una manifestació dissabte dia 15 als carrers de Perpinyà, per reclamar "un suport digne" per poder tirar endavant l'escola, que consta de 9 centres, 1.100 alumnes i 110 treballadors, i que l'any vinent arriba als 50 anys.
Al suport de la Generalitat s'hi suma el de les diputacions catalanes, que també busquen vies d'ajuda. Òmnium hi ha destinat més de 50.000 euros i l'Associació Catalana de Municipis, 6.000 euros anuals fins al 2027. L'ANC, per la seva banda, ha activat una plataforma per recollir donatius. La visita d'Illa arriba l'endemà del fracàs del govern de Carlos Mazón de liquidar el català a l'educació del País Valencià.
Perpinyà