24
de maig
de
2016, 14:54
Actualitzat:
16:51h
El vicepresident Oriol Junqueras ha presentat en públic el projecte de pressupostos 2016, que ha tornat a definir com a “ambiciosos i rigorosos”. En un moment determinat, ha dit que “és impossible fer uns pressupostos més ambiciosos i més realistes” i fets "amb sentit d'estat". Malgrat això, ha admès que “el debat serà llarg i complex”. Junqueras ha manifestat la seva voluntat que els nous pressupostos són una opció molt millor que la pròrroga dels anteriors. “El nostre mandat és claríssim: portar aquest país cap a la independència”. Ha dit, amb certa ironia, que el seu desig seria que fossin aprovats per unanimitat. Però s’ha mostrat confiat que disposaran d’una majoria clara.
A la pregunta de si, en cas de no aprovar-se, hi hauria eleccions anticipades, ha respost que “hi ha molts casos de governs de signe divers que prorroguen els comptes i no per això hi ha eleccions anticipades”. Sobre si hi ha marge per un increment de l’IRPF, Junqueras ha dit que “hi ha marge per estudiar el que diguin les majories al Parlament”. Avui, però, la CUP no ha assistit a la reunió del vicepresident amb tots els grups de la cambra per presentar-los els comptes.
Oriol Junqueras ha assenyalat que el context general facilita les expectatives d’uns comptes públics que fan un especial esforç en els capítols socials. L’escenari macroeconòmic preveu de manera realista un retorn al creixement i hi ha alhora una disminució del cost del deute com a dada positiva afegida.
Un context més favorable, malgrat l’Estat
La xifra de creixement del primer trimestre ha estat del 0,8% (amb indicadors
positius també en turisme, que ha tingut un primer trimestre dels millors de les darreres dècades). Per això es fa una previsió de creixement del PIB català del 2,9%. El motor principal és el consum familiar i les exportacions de béns i serveis. Pel que fa al mercat de treball, es preveu un increment de 73.000 llocs de treball pel 2016. La taxa d’atur es reduiria del 18,6 del 2015 al 16,6% per aquest any. Però aquests indicadors positius no es reflecteixen en les finances de la Generalitat.
L’oposició sistemàtica de l’Estat limita la capacitat de la Generalitat per incrementar els seus ingressos tributaris. Els exemples són nombrosos: des de la no convocatòria de la Junta de Seguretat des del 2010 (que impedeix la revisió del finançament dels Mossos), l’increment del tipus d’IVA a l’incompliment dels compromisos en l’àmbit fiscal.
Uns comptes amb rostre social
Els ingressos no financers creixen per l’increment de 1.407 milions corresponents a la liquidació del 2014 del model de finançament. S’han reduït els interessos del deute que fa possible incrementar els recursos dels departaments en un 5,3%. Un increment de recursos que es destina sobretot a augmentar la despesa social.
Hi ha aquest any un augment de 1.270 milions per als diversos departaments. Salut en rebrà 316 més (de 8.333 a 8.650 milions), 173 milions més seran per a Treball, Afers Socials i Famílies, 211 milions més per a Ensenyament, 102 per a territory I Sostenibilitat, 69 milions per a Empresa i coneixement. Una part d’aquesta va destinada a universitats I té també un fort component social.
Del total dels pressupostos, el 73,6% del total va a polítiques socials (17.486 milions), i de l’increment d’aquest 2016, el 78,5% és també per a política social.
Suport a la recuperació
Junqueras també ha detallat algunes de les principals partides destinades al creixement econòmic. Impuls a la recerca i la innovació: quasi 500 milions d’euros; despesa en foment de l’ocupació: augmenta en 98 milions; finançament empresarial a través de l’ICF (415 milions) i millora de la competitivitat del sector agrari (170 milions), entre d’altres.
Dada clau en el deute
El creixement de l’endeutament se situa al nivell anterior de la crisi. Aquesta és una dada fonamental, en paraules del vicepresident del Govern. El 2007 era del 6,1% i ara se situa en el 6%. Havia arribat fins al 38% l’any 2008, en el moment més dur de la crisi. Des d’aleshores, ha anat reduint-se de manera sensible amb algun brot d’augment. Era del 12,1% l’any passat.
Junqueras ha valorat la rellevància d’un instrument com l’Agència Tributària, que s’estendrà territorialment, alhora que es reforçarà la cooperació entre les administracions que la constitueixen. L’Agència es prepararà per a la plena assumpció de les funcions d’aplicació dels tributs sobre els quals té competències. Un dels estris que tindrà l’Agència és el pla de prevenció i reducció del frau fiscal.
A la pregunta de si, en cas de no aprovar-se, hi hauria eleccions anticipades, ha respost que “hi ha molts casos de governs de signe divers que prorroguen els comptes i no per això hi ha eleccions anticipades”. Sobre si hi ha marge per un increment de l’IRPF, Junqueras ha dit que “hi ha marge per estudiar el que diguin les majories al Parlament”. Avui, però, la CUP no ha assistit a la reunió del vicepresident amb tots els grups de la cambra per presentar-los els comptes.
Oriol Junqueras ha assenyalat que el context general facilita les expectatives d’uns comptes públics que fan un especial esforç en els capítols socials. L’escenari macroeconòmic preveu de manera realista un retorn al creixement i hi ha alhora una disminució del cost del deute com a dada positiva afegida.
Un context més favorable, malgrat l’Estat
La xifra de creixement del primer trimestre ha estat del 0,8% (amb indicadors
positius també en turisme, que ha tingut un primer trimestre dels millors de les darreres dècades). Per això es fa una previsió de creixement del PIB català del 2,9%. El motor principal és el consum familiar i les exportacions de béns i serveis. Pel que fa al mercat de treball, es preveu un increment de 73.000 llocs de treball pel 2016. La taxa d’atur es reduiria del 18,6 del 2015 al 16,6% per aquest any. Però aquests indicadors positius no es reflecteixen en les finances de la Generalitat.
L’oposició sistemàtica de l’Estat limita la capacitat de la Generalitat per incrementar els seus ingressos tributaris. Els exemples són nombrosos: des de la no convocatòria de la Junta de Seguretat des del 2010 (que impedeix la revisió del finançament dels Mossos), l’increment del tipus d’IVA a l’incompliment dels compromisos en l’àmbit fiscal.
Uns comptes amb rostre social
Els ingressos no financers creixen per l’increment de 1.407 milions corresponents a la liquidació del 2014 del model de finançament. S’han reduït els interessos del deute que fa possible incrementar els recursos dels departaments en un 5,3%. Un increment de recursos que es destina sobretot a augmentar la despesa social.
Hi ha aquest any un augment de 1.270 milions per als diversos departaments. Salut en rebrà 316 més (de 8.333 a 8.650 milions), 173 milions més seran per a Treball, Afers Socials i Famílies, 211 milions més per a Ensenyament, 102 per a territory I Sostenibilitat, 69 milions per a Empresa i coneixement. Una part d’aquesta va destinada a universitats I té també un fort component social.
Del total dels pressupostos, el 73,6% del total va a polítiques socials (17.486 milions), i de l’increment d’aquest 2016, el 78,5% és també per a política social.
Suport a la recuperació
Junqueras també ha detallat algunes de les principals partides destinades al creixement econòmic. Impuls a la recerca i la innovació: quasi 500 milions d’euros; despesa en foment de l’ocupació: augmenta en 98 milions; finançament empresarial a través de l’ICF (415 milions) i millora de la competitivitat del sector agrari (170 milions), entre d’altres.
Dada clau en el deute
El creixement de l’endeutament se situa al nivell anterior de la crisi. Aquesta és una dada fonamental, en paraules del vicepresident del Govern. El 2007 era del 6,1% i ara se situa en el 6%. Havia arribat fins al 38% l’any 2008, en el moment més dur de la crisi. Des d’aleshores, ha anat reduint-se de manera sensible amb algun brot d’augment. Era del 12,1% l’any passat.
Junqueras ha valorat la rellevància d’un instrument com l’Agència Tributària, que s’estendrà territorialment, alhora que es reforçarà la cooperació entre les administracions que la constitueixen. L’Agència es prepararà per a la plena assumpció de les funcions d’aplicació dels tributs sobre els quals té competències. Un dels estris que tindrà l’Agència és el pla de prevenció i reducció del frau fiscal.
Consulta tots els document del projecte de pressupostos 2016