El 5 de maig de 1996, ara fa exactament dinou anys, José María Aznar s'estrenava com a quart president de la suposada democràcia espanyola gràcies a un pacte amb CiU forjat a l'hotel Majestic de Barcelona. Ara, dinou anys després, CiU abandona el Majestic com a espai per seguir la nit electoral. Tot un símbol que s'ensorra.
En aquells moments Pujol era un dels seus, digui el que digui ara el PP. Un espanyol autonomista. Algú en qui confiar. Algú a qui perdonar-li hipotètiques irregularitats fiscals si continuava mantenint Catalunya dins la cleda. Si no, no s'entendria que gràcies a aquell acord la Generalitat passés a tenir un cos policial que, menys de dues dècades després, ha estat essencial per garantir l'èxit organitzatiu de la Via Catalana i l'èxit cívic del 9-N.
En el llibre en què Mariano Rajoy explicava el seu "projecte de canvi per a Espanya", la fotografia del Majestic hi apareixia en una posició destacada. Una foto que, vista el 2015, fa riure. Macià Alavedra a l'extrem esquerre, acompanyat d'un somrient Rodrigo Rato. Pretòria, Bankia... Al centre, Pujol, Aznar... i Josep Antoni Duran i Lleida! També hi sortien l'incombustible Josep Sánchez Llibre i un Mariano Rajoy d'allò més cofoi. En aquest llibre, publicat el 2011, el propi Rajoy es vantava d'haver tingut "una participació molt activa" en la negociació de l'acord amb els llavors anomenats "nacionalistes".
Ara, dinou anys després, hi ha populars que veuen la foto i constaten que el partit s'està ensorrant arreu. Pensen en el 9-N, en les estelades, en els toros, en el català a l'escola, en l'AMI... i s'arremolinen a l'entorn d'un projecte polític nou amb credencials d'espanyolitat més que provades.
Abandonat ja el Majestic, CDC i el conjunt de l'independentisme s'haurien de preguntar ara per què el Palace encara continua sent tot un referent.
ARA A PORTADA
Publicat el
04 de maig de 2015 a
les 21:59
Et pot interessar
-
Política
Les eleccions més descafeïnades a l'ANC: sense sector crític i amb la incògnita de Lluís Llach
-
Política
Montero treu ferro a la plantada de Sumar i el partit lamenta «falta de coalició» amb el decret anticrisi
-
Política
Junts amenaça amb portar Renfe i Adif als tribunals per delictes penals
-
Política
Junts demana a Illa incloure una rebaixa a l'IRPF com a mesura per fer front a la guerra
-
Política
Neix una fundació amb Puigdemont, Aragonès i Torra com a membres per museïtzar la Casa Macià
-
Política
El TSJC obliga el Parlament a penjar la bandera espanyola a la façana
