El president de la Generalitat, Artur Mas, considera "delirant" comparar la situació catalana amb la de Crimea, tot assenyalant les diferències que hi ha entre els dos territoris, en especial el fet que a Catalunya no hi ha cap tipus de coacció i que, a més, té un "govern elegit a través d'unes eleccions per fer un referèndum".
Artur Mas ha fet aquestes declaracions en una entrevista a la televisió internacional Euronews, que s'emetrà aquest dimecres al vespre, on ha afegit que a Catalunya hi ha "pacifisme total, democràcia real, un Govern elegit després d'unes eleccions amb el mandat de fer una consulta democràtica", cosa que no té res a veure amb la realitat de Crimea.
Segons Mas, té certa lògica que des del Kremlin s'intentin igualar els dos casos ja que "forma part del guió perquè necessiten totes les justificacions per poder justificar, mai més ben dit, el que està passant allà". Per al president de la Generalitat, "Catalunya és singular" i per tant "no té per què tenir una rèplica en altres parts d'Europa", ja que no hi ha gaires realitats europees que es puguin comparar amb el procés català.
Preguntat sobre la possibilitat que el debat sobiranista català s'estengui a l'Estat francès, Mas ha assenyalat que França "no ha de témer res perquè el procés català és un procés molt singular. És un procés molt específic que, insisteixo, no té còpia en aquest moment a moltes altres parts i latituds del continent europeu".
Sí que ha apreciat que l'actitud que ha tingut l'Estat davant de les demandes catalanes és molt diferent de la que ha tingut l'executiu britànic de David Cameron amb Escòcia, cosa que ha atribuït que la democràcia espanyola "no té el mateix pòsit" que la del Regne Unit. També ha apreciat que, mentre que a Cameron "mai se li va passar pel cap negar que Escòcia fos una nació", l'Estat segueix negant-li aquesta reivindicació a Catalunya, cosa que, segons la seva opinió, és un error perquè atempta contra la història i la voluntat majoritària present dels ciutadans catalans.
Unió Europea
Sobre la continuïtat d'una Catalunya independent a la Unió Europea (UE), Mas ha apreciat que no hi ha precedents a nivell comunitari, i que en els tractats no es diu res sobre aquesta qüestió. "En els tractats de la UE i concretament a l'últim de Lisboa, no es preveu un cas així. No es preveu, simplement no es va pensar que això podria arribar a passar algun dia", ha apuntat.
Tampoc es concreta en quines condicionis tornaria a entrar un territori a la UE que n'hagués estat expulsat, i més tenint en compte que a Catalunya s'han aplicat les normes europees i que, a més, és contribuent net. Després de preguntar-se-li sobre quina és la reacció dels empresaris davant dels plantejaments sobiranistes, ha dit: "Hi ha de tot com a la vinya del Senyor". "Hi ha empresaris que tenen molts interessos a tot Espanya i n'hi ha d'altres que en tenen molts menys. Com més interessos tens a tot Espanya, més problemàtic veus un procés així", ha afegit.
En aquest sentit, Mas ha apreciat que "les empreses que tenen menys interessos, les que són més exportadores i que depenen menys del mercat espanyol, ho veuen d'una altra manera completament diferent".
Mas veu «delirant» comparar la situació catalana amb la de Crimea
Política
El president de la Generalitat recorda que a Catalunya no hi ha cap coacció i que hi ha un "govern elegit a través d'unes eleccions per fer un referèndum"
ARA A PORTADA
-
Política El Govern mantindrà les grans apostes de la legislatura passi el que passi el 29-N Bernat Surroca Albet
-
-
Política ERC defensa l'acord amb Podem: «És una força plurinacional a favor del dret a decidir» Lluís Girona Boffi
-
Política El nou baròmetre del CEO ja té data: enquestes electorals... i preguntes del Mundial i l'eclipsi Lluís Girona Boffi
-
Política «El vot es garanteix, no es restringeix»: la Moncloa ataca el Suprem per negar el vot als nets dels exiliats republicans Pep Martí i Vallverdú
Publicat el
26 de març de 2014 a
les 19:14
Et pot interessar
-
Política
El Parlament desbloqueja la llei de memòria i dona un any per retirar el monument franquista de Tortosa
-
Política Gabriel Rufián defensa un acord ERC-Comuns: «Ho intentaré fins al final»
-
Política
El PSC porta al Parlament l'entrevista a un matrimoni antivacunes a TV3
-
Política
Guia pas a pas: com ho han de fer els catalans que viuen fora per votar el 29-N?
-
Política
Què és el Toisó d'Or? L'emblema que li va caure a Elionor a la desfilada del 12-O
-
Política
Els tres impactes de Rufián
