El govern de l'Aragó expressava una "immensa satisfacció" després que el Tribunal Suprem ordenés el retorn a Vilanova de Sixena de les obres d'art que es troben al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). Una celebració de l'actual executiu del PP presidit per Jorge Azcón, però a la qual també s'unia l'expresident aragonès, socialista i sempre polèmic, Javier Lambán.
L'origen del conflicte es troben en l'incendi del monestir de Sixena durant la Guerra Civil. Primerament, un grup de catalans va salvar part de les obres d'art, però va ser la mà d'un altre català qui va assegurar el patrimoni de l'espai. Josep Gudiol, al capdavant del Comitè de Salvament de Patrimoni Artístic de la Generalitat de Catalunya, va rescatar i restaurar les pintures que actualment es troben al MNAC.
Les pintures murals es van cedir indefinidament a la Generalitat el 1992, però la comunitat de monges de l'orde de Sant Joan de Jerusalem es va extingir abans de la firma i es va segregar el bisbat de Lleida. Llavors va arrancar el litigi per part del govern aragonès i ara el Suprem ha determinat que el museu català ha estat dipositari de les obres, però mai el propietari, i per això ordena el retorn cap a l'Aragó.
A l'Aragó no li ha importat massa els informes tècnics que demostren que el trasllat de les obres és impossible sense danyar els murals. Curiosament, els executius de tots colors que han passat pel govern aragonès tampoc han prestat massa atenció a la sèrie d'obres de Sixena que estan repartides pel món i que mai han reclamat. Sí que importaven, a més de les del MNAC, les que es trobaven a Lleida. Sembla que les obres només tenen interès si serveixen per anar contra Catalunya.
La Nativitat a Madrid i la Verge Maria a Toledo
L'Aragó mai ha mostrat interès a reclamar La Nativitat que es troba al Museu del Prado de Madrid. La pintura formava part del retaule major del Panteó Reial del Monestir, pintada entre 1514 i 1519, i formava part d'un conjunt de taules. Va ser comprada en subhasta l'any 2002 i s'exhibeix a la capital espanyola, sense que a l'Aragó li molesti massa.
No gaire lluny de la ciutat de Madrid també es troba una altra obra elaborada pel Mestre de Sixena. En aquest cas és La Presentació de la Verge Maria al Temple, que es tracta d'un altre fragment del retaule major de Sixena i que actualment es conserva al Museu de Santa Cruz de Toledo. Tampoc sembla que a l'Aragó li importi del tot.
Obres al mateix Aragó que no es reclamen
No calia anar fins a Catalunya perquè Sixena reclamés les seves obres. De fet, no calia sortir ni de la mateixa comunitat aragonesa. La caixa sepulcral de Maria Ximénez Cornel i la taula de la Mare de Déu de la Misericòrdia es troben al Museu de Saragossa i diferents parts del retaule major s'exposen a Osca.
Més enllà de l'Estat: l'Argentina i els Estats Units
La dispersió de les obres de Sixena és tan àmplia que fins i tot supera les fronteres de l'Estat. L'Adoració dels Reis Mags s'exposa al museu Meadows de Dallas, als Estats Units, des que va ser comprada el 2018. Un any abans, aquesta part del retaule havia estat adquirida per una galeria madrilenya en una subhasta a Suïssa.
La Mare de Déu dels Desemparats es troba a Buenos Aires, a l'Argentina, des de 1949. Es tracta de la taula central del retaule de la Mare de Déu que es conserva a la Casa-Museu Enrique Larreta com a part d'una col·lecció del Museu d'Art Hispanoamericà. En ambdós casos, l'Aragó tampoc ha considerat que calgués obrir un litigi internacional per recuperar les obres.