La nit electoral grega ha generat un curiós dilema al Madrid polític i mediàtic. Per a Podemos i rodalies intel·lectuals, Espanya és un país pobre del sud d'Europa, endeutat i enfonsat fins el coll en un fangar de corrupció oligàrquica. Aquesta percepció veu Syriza com una poderosa avançada de la insurrecció meridional contra un Nord ric i implacable. Grècia, per tant, és una força de xoc fraternal que obre terreny a espanyols, portuguesos i irlandesos. Com descrivia Orwell a La rebel·lió dels animals, els PIGS s'insubordinen, en aquest cas amb Tsipras i Iglesias al capdavant.
El Madrid del règim, per contra, situa Espanya poc menys que com a país creditor. La idea principal és que es tracta de la quarta economia d'Europa i que n'hi ha prou amb això per aïllar-se de l'exemple grec. És el Madrid de l'AVE i la Marca Espanya, el que vol que Grècia retorni els 26 mil milions que deu a la banca espanyola sense que importi el descomunal deute sobirà espanyol. En definitiva, l'Espanya d'Aznar i Zapatero, la d'El País i l'ABC, la del PSOE i el PP.
Són dues visions antagòniques, excloents. Una de les dues està més a prop de la realitat i del carrer que l'altra. Una de les dues s'imposarà. Amb Catalunya o sense.
ARA A PORTADA
Publicat el 26 de gener de 2015 a les 22:59
Et pot interessar
-
Política
Petició inesperada de Javier Cercas a Pedro Sánchez: «Desclassifiqui tot el que hi hagi del 23-F»
-
Política
El Parlament pressiona perquè l'Estat publiqui les balances fiscals
-
Política
El PP exigeix a Sánchez demani perdó i convoqui eleccions després de la condemna al fiscal general
-
Política
La defensa de Pujol demana que no sigui jutjat a l'Audiència Nacional pel seu estat de salut
-
Política
El PSC es compromet a regular la compra especulativa d'habitatge
-
Política
Franco va morir el dia 19 de novembre i no el 20, segons dos metges que van tractar-lo
