El presidenciable per Catalunya Sí que es Pot s'ha mostrat pessimista a l’hora de valorar el nou mapa polític sorgit de les eleccions parlamentàries i augura un escenari tens. “La fugida cap endavant de Junts pel Sí ens situa a un escenari perillós de fractura política i social. Ells han guanyat les eleccions i és la seva responsabilitat gestionar la complexitat”, ha explicat. “Què cadascú carregui el seu mort, que s’espavilin, ja s’ho faran”, ha conclòs.
Lluís Rabell també ha estat molt clar davant la crida de membres d’ERC i la CUP a sumar esforços en la configuració del nou arc parlamentari. “No he rebut cap trucada d’ERC i la CUP. Si el que volen és desfer-se del llast insuportable de Mas ja ens ho diran. Però ja dic per endavant que no donarem suport a un govern amb Convergència Democràtica. Què no ens atabalin, que ens facin propostes concretes i ja en parlarem”, ha remarcat.
Ni tan sols el pas enrere que podria fer el president Artur Mas, modificarà Catalunya Sí que es Pot de la seva estratègia política. “De cap manera renunciarem a fer una oposició d’esquerres fidel als nostres plantejaments. Lluitarem per donar continuat a la força dels partits i dels activistes que s’han presentat en aquestes eleccions sota el paraigua de la coalició”.
En l’acte d’aquest matí, també hi ha intervingut Joan Coscubiela. El candidat número tres per Barcelona ha reafirmat el compromís d’ICV en la coalició Catalunya Sí que es Pot, al costat de Podem i Esquerra Unida i Alternativa. Així, malgrat que la coalició ha obtingut dos escons menys (11) dels que va obtenir ICV en solitari en les darreres eleccions al Parlament (13), ICV no es planteja un canvi d’estratègia. Coscubiela s’ha mostrat convençut que tant la reunió de l’executiva d’ICV d’avui, com el consell nacional previst per dissabte “significaran una clara ratificació per l’aposta estratègica del partit”.
Amb l’atenció posada en les eleccions espanyoles
D’altra banda, Lluís Rabell ha explicat que encara no ha parlat amb el secretari general de Podem, Pablo Iglesias, si bé han intercanviat alguns missatges per mòbil i coincideixen “en el diagnòstic dels resultats”. “És difícil saber com a incidit la implicació dels líders de Podem en aquesta campanya. Segurament ha mobilitzat sectors als quals no hauríem pogut arribar, però també hi ha gent a qui li ha costat acceptar la seva presència. En tot cas, els propers dies caldrà fer una anàlisi detallada per treure’n conclusions”, ha aclarit.
Des de Catalunya Sí que es Pot, a més, han volgut recordar que tal com marca l’acord signat pels partits de la coalició “la confluència tindrà continuïtat en les eleccions generals amb el compromís de tenir un grup parlamentari propi al parlament espanyol”. Tot i així no han aclarit si mantindran la mateixa marca o es presentaran amb un altre nom.
A l’hora de valorar els efectes que els resultats d’ahir puguin tenir en les eleccions espanyoles, Rabell ha dit que hi ha el perill que “la guerra de banderes i la victòria de Junts pel Sí contaminin el debat de les eleccions espanyoles previstes per al desembre”. “És fàcil que Mariano Rajoy capitalitzi els resultat a Catalunya cridant contra el procés independentista per atiar el vot anticatalà”, ha conclòs.
La campanya del 27-S, en directe a NacióDigital
Totes les notícies de Catalunya Sí que es Pot de les eleccions del 27-S
Totes les notícies de les eleccions al Parlament 2015 27-S
Enquestòmetre: tots els sondejos de les eleccions del 27-S
Mapa interactiu: quins municipis han visitat els set caps de llista?
Enquesta: què votaràs el 27-S?
La porra del 27-S: reparteix els 135 diputats del Parlament
Gràfic interactiu: totes les llistes del 27-S per demarcacions