El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha anunciat avui a Ripoll l'adjudicació de la concessió de l'eix Vic-Ripoll, per un import màxim de 290,7 MEUR i un període de 33 anys a l'empresa Cedinsa Concessionària. Aquesta xifra comprèn les obres de desdoblament de la C-17 entre Manlleu i Ripoll, amb un pressupost de 220,5 MEUR i la gestió de tot l'Eix. Aquesta actuació, inclosa en el Programa de grans eixos viaris del DPTOP, permetrà millorar les comunicacions entre la plana de Vic, el Ripollès i l'Àmbit Metropolità. Es preveu que els treballs de desdoblament comencin durant el quart trimestre d'enguany. D'altra banda, el conseller Nadal ha anunciat l'inici de la redacció dels estudis de la variant est de Ripoll.
L'eix Vic-Ripoll es recolza sobre la carretera C-17, que uneix de sud a nord els termes municipals de Vic, les Masies de Voltregà, Torelló, Sant Quirze de Besora, Montesquiu i Ripoll, tot seguint en gran part la vall del riu Ter. Actualment, la C-17 té les característiques d'autovia entre Centelles i Manlleu i la Generalitat ha previst desdoblar la via fins a Ripoll, amb l'objectiu de millorar les comunicacions entre les comarques del Ripollès i Osona i l'Àmbit Metropolità.
Avui, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha anunciat l'adjudicació, per un import màxim de 290,7 MEUR i un període de 33 anys, de la concessió d'aquest eix a Cedinsa Concessionària Aquesta concessió inclou la inversió per desdoblar el tram entre Manlleu i Ripoll (26,5 quilòmetres de longitud) i la gestió de tot l'Eix des de Vic, (49,4 quilòmetres). Es preveu que els treballs comencin durant el quart trimestre d'aquest any i finalitzin a mitjan 2009.
Descripció de les obres
La nova autovia estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d'amplada per sentit de circulació i vorals exteriors de 2,5 metres. Una mitjana de 3 metres i un voral interior d'1 metre separaran els dos sentits. En bona part del recorregut, s'aprofita la plataforma actual de la C-17 i els desdoblaments s'efectuen per un costat o un altre de la via, en funció de la morfologia del terreny, alhora que s'adapten els enllaços existents. Pel que fa a estructures, cal destacar la construcció de vuit túnels i tres viaductes.
En concret, es poden distingir cinc trams en les obres de desdoblament:
Variant de les Masies de Voltregà (8 quilòmetres):
s'inicia al terme municipal de Manlleu, a l'enllaç entre la C-17, l'accés a Manlleu i la C-37 cap a Torelló i Olot. A partir d'aquest punt, la carretera creua el riu Ter amb un viaducte, enllaça amb la carretera actual i s'ubica l'accés de Sant Hipòlit de Voltregà. Posteriorment, l'autovia discorre entre l'actual C-17 i el riu Ter, fins arribar a les Vinyoles d'Orís, on torna a connectar amb l'actual carretera, que es desdobla. En aquesta zona, es preveu un enllaç amb la BV-5225, d'accés a Torelló. Aquesta variant ja podrà entrar en servei durant el 2008.
s'inicia al terme municipal de Manlleu, a l'enllaç entre la C-17, l'accés a Manlleu i la C-37 cap a Torelló i Olot. A partir d'aquest punt, la carretera creua el riu Ter amb un viaducte, enllaça amb la carretera actual i s'ubica l'accés de Sant Hipòlit de Voltregà. Posteriorment, l'autovia discorre entre l'actual C-17 i el riu Ter, fins arribar a les Vinyoles d'Orís, on torna a connectar amb l'actual carretera, que es desdobla. En aquesta zona, es preveu un enllaç amb la BV-5225, d'accés a Torelló. Aquesta variant ja podrà entrar en servei durant el 2008.
Final de la variant de les Masies de Voltregà - inici de la variant de Sant Quirze de Besora (5,5 quilòmetres):
la plataforma actual es manté i l'ampliació de carrils es du a terme per un costat o un altre de la via en funció de la morfologia del terreny. Es faciliten les connexions amb la xarxa de camins i amb la zona pròxima a la via per mitjà d'un enllaç a Torelló-Can Branques. El projecte també inclou l'enllaç de Borgonyà i els accessos a la Mambla, l'Espona i Can Bajalou. El túnel situat a l'entrada de Sant Quirze de Besora es desdoblarà amb la construcció d'un segon túnel paral·lel i també es duplicaran els dos viaductes sobre el Ter.
la plataforma actual es manté i l'ampliació de carrils es du a terme per un costat o un altre de la via en funció de la morfologia del terreny. Es faciliten les connexions amb la xarxa de camins i amb la zona pròxima a la via per mitjà d'un enllaç a Torelló-Can Branques. El projecte també inclou l'enllaç de Borgonyà i els accessos a la Mambla, l'Espona i Can Bajalou. El túnel situat a l'entrada de Sant Quirze de Besora es desdoblarà amb la construcció d'un segon túnel paral·lel i també es duplicaran els dos viaductes sobre el Ter.
Variant de Sant Quirze de Besora i Montesquiu (5 quilòmetres):
aquest tram correspon al desdoblament de la variant de Sant Quirze de Besora i Montesquiu. S'adaptaran els actuals enllaços de Sant Quirze de Besora amb la BP-4654, cap a Sant Agustí de Lluçanès, i de Montesquiu amb la BP-4655, cap a Alpens. També es duplicaran els dos túnels existents, el Ginestet i de Codines. El tram finalitza a l'inici de la comarca del Ripollès.
aquest tram correspon al desdoblament de la variant de Sant Quirze de Besora i Montesquiu. S'adaptaran els actuals enllaços de Sant Quirze de Besora amb la BP-4654, cap a Sant Agustí de Lluçanès, i de Montesquiu amb la BP-4655, cap a Alpens. També es duplicaran els dos túnels existents, el Ginestet i de Codines. El tram finalitza a l'inici de la comarca del Ripollès.
Final de la variant de Montesquiu enllaç C-26 (6,6 quilòmetres):
l'actual túnel de la Farga es desdobla amb un segon túnel i es construeix un nou túnel que travessa el Turó de Bellavista. Aquest túnel nou, d'uns 420 metres de longitud, constituirà el desdoblament en sentit Vic, mentre que en el sentit Ripoll s'amplia la carretera seguint el traçat actual. També es dupliquen el fals túnel de la Cúbia i el túnel de Terradelles. Al final d'aquest tram i per al sentit Vic, es construeix un nou túnel (túnel de Ripoll), que tindrà 956 metres. Per al sentit Ripoll, s'aprofita el corredor de pas de la carretera actual per a construir els dos carrils i la via actual s'aprofita en gran part com a calçada lateral. Finalment, es millora l'enllaç de la Farga de Bebié.
l'actual túnel de la Farga es desdobla amb un segon túnel i es construeix un nou túnel que travessa el Turó de Bellavista. Aquest túnel nou, d'uns 420 metres de longitud, constituirà el desdoblament en sentit Vic, mentre que en el sentit Ripoll s'amplia la carretera seguint el traçat actual. També es dupliquen el fals túnel de la Cúbia i el túnel de Terradelles. Al final d'aquest tram i per al sentit Vic, es construeix un nou túnel (túnel de Ripoll), que tindrà 956 metres. Per al sentit Ripoll, s'aprofita el corredor de pas de la carretera actual per a construir els dos carrils i la via actual s'aprofita en gran part com a calçada lateral. Finalment, es millora l'enllaç de la Farga de Bebié.
Enllaç C-26 Ripoll (1,4 quilòmetres):
en aquest tram, la via s'adapta a les condicions urbanes de la zona i no té característiques d'autovia, sinó de carretera convencional. Es construirà una rotonda a nivell a l'encreuament amb la C-26 (carretera de les Llosses) i una altra a uns 650 metres de distància. El tram conclou a la rotonda existent a l'inici de la variant de Ripoll.
en aquest tram, la via s'adapta a les condicions urbanes de la zona i no té característiques d'autovia, sinó de carretera convencional. Es construirà una rotonda a nivell a l'encreuament amb la C-26 (carretera de les Llosses) i una altra a uns 650 metres de distància. El tram conclou a la rotonda existent a l'inici de la variant de Ripoll.
Variant est de Ripoll
El conseller Joaquim Nadal també ha anunciat avui l'inici de la redacció de l'estudi informatiu i de l'estudi d'impacte ambiental de la futura variant est de Ripoll. Aquesta variant consisteix en una nova carretera de connexió entre la C-17 al sud d'aquest municipi i la C-26 (de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses), al nord-est de la capital del Ripollès. Aquesta actuació suposarà una inversió estimada en uns 40 MEUR.
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ja va construir un vial que constitueix un traçat alternatiu amb les funcions de variant est de Ripoll, l'anomenada Ronda de Mas d'en Bosc, si bé aquesta ronda té en alguns trams les característiques d'un vial de tipus urbà.
La nova variant est de Ripoll tindrà una longitud aproximada de 4,5 quilòmetres i estarà formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d'1,5 metres d'amplada. Dins de l'estudi, s'analitzaran diferents alternatives de traçat, que consideraran la possibilitat de construir un túnel a la zona de Sant Bartomeu.
Els estudis informatiu i d'impacte ambiental estaran enllestits a mitjans de l'any vinent per tal d'iniciar a continuació el preceptiu tràmit d'informació pública. El cost de redacció d'aquest estudis és de 220.000 euros.
9-VI-2006