L'eix Vic-Ripoll ressegueix la carretera C-17, que uneix de sud a nord els termes municipals de Vic, les Masies de Voltregà, Torelló, Sant Quirze de Besora, Montesquiu i Ripoll, tot circulant sobre gran part de la vall del riu Ter. Actualment, la C-17 té les característiques d'autovia entre Centelles i Manlleu i la Generalitat ha previst desdoblar la via fins a Ripoll amb l'objectiu de millorar les comunicacions entre les comarques del Ripollès i Osona i l'Àmbit Metropolità.
Dos carrils d'amplada per sentit de circulació
La nova autovia estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d'amplada per sentit de circulació i vorals exteriors de 2,5 metres. Una mitjana de tres metres i un voral interior d'un metre separaran els dos sentits. En bona part del recorregut s'aprofita la plataforma actual de la C-17 i els desdoblaments s'efectuen per un costat o un altre de la via, en funció de la morfologia del terreny, alhora que s'adapten els enllaços existents. Pel que fa a estructures, cal destacar la construcció de vuit túnels i tres viaductes.
En concret, es poden distingir cinc trams en les obres de desdoblament:
Variant de les Masies de Voltregà (8 quilòmetres): s'inicia al terme municipal de Manlleu, a l'enllaç entre la C-17, l'accés a Manlleu i la C-37 cap a Torelló i Olot. A partir d'aquest punt, la carretera creua el riu Ter amb un viaducte, enllaça amb la carretera actual i s'ubica l'accés de Sant Hipòlit de Voltregà. Posteriorment, l'autovia discorre entre l'actual C-17 i el riu Ter, fins arribar a les Vinyoles d'Orís, on torna a connectar amb l'actual carretera, que es desdobla. En aquesta zona es preveu un enllaç amb la BV-5225, d'accés a Torelló. Aquesta variant ja podrà entrar en servei durant el 2008.
Final de la variant de les Masies de Voltregà - inici de la variant de Sant Quirze de Besora (5,5 quilòmetres): la plataforma actual es manté i l'ampliació de carrils es du a terme per un costat o un altre de la via en funció de la morfologia del terreny. Es faciliten les connexions amb la xarxa de camins i amb la zona pròxima a la via per mitjà d'un enllaç a Torelló-Can Branques. El projecte també inclou l'enllaç de Borgonyà i els accessos a la Mambla, l'Espona i Can Bajalou. El túnel situat a l'entrada de Sant Quirze de Besora es desdoblarà amb la construcció d'un segon túnel parallel i també es duplicaran els dos viaductes sobre el Ter.
Variant de Sant Quirze de Besora i Montesquiu (5 quilòmetres): aquest tram correspon al desdoblament de la variant de Sant Quirze de Besora i Montesquiu. S'adaptaran els actuals enllaços de Sant Quirze de Besora amb la BP-4654, cap a Sant Agustí de Lluçanès, i de Montesquiu amb la BP-4655, cap a Alpens. També es duplicaran els dos túnels existents, el Ginestet i de Codines. El tram finalitza a l'inici de la comarca del Ripollès.
Final de la variant de Montesquiu enllaç C-26 (6,6 quilòmetres): l'actual túnel de la Farga es desdobla amb un segon túnel i se'n construeix un de nou que travessa el Turó de Bellavista. Aquest túnel nou, d'uns 420 metres de longitud, constituirà el desdoblament en sentit Vic, mentre que en el sentit Ripoll s'amplia la carretera seguint el traçat actual. També es dupliquen el fals túnel de la Cúbia i el túnel de Terradelles. Al final d'aquest tram i per al sentit Vic, es construeix un nou túnel (túnel de Ripoll), que tindrà 956 metres. Per al sentit Ripoll, s'aprofita el corredor de pas de la carretera actual per a construir els dos carrils i la via actual s'aprofita en gran part com a calçada lateral. Finalment, es millora l'enllaç de la Farga de Bebié.
Enllaç C-26 Ripoll (1,4 quilòmetres): en aquest tram, la via s'adapta a les condicions urbanes de la zona i no té característiques d'autovia, sinó de carretera convencional. Es construirà una rotonda a nivell a l'encreuament amb la C-26 (carretera de les Llosses) i una altra a uns 650 metres de distància. El tram conclou a la rotonda existent a l'inici de la variant de Ripoll