El nou túnel del cremallera veu la llum

Publicat el 16 de gener de 2008 a les 14:35
 
Millora de la seguretat
La línia d'FGC entre Ribes de Freser i Núria, el conegut cremallera, presenta un risc natural d'esllevissades i allaus elevat. Per tal de millorar-ne la seguretat, en els darrers 15 anys FGC, conjuntament amb l'Institut Cartogràfic de Catalunya i el Servei Geològic de Catalunya, ha impulsat un seguit d'estudis i projectes per determinar en cada cas, quin tipus d'actuació era la més adequada per minimitzar el risc.
 
Foto dels responsables de l'obra a l'interior del túnel.
 
En aquest context, el DPTOP va iniciar l'agost del 2006 les obres de construcció del túnel del Roc del Dui. Villante considera que 'era un dels punts més crítics i per tant vam optar per fer un traçat paral·lel a l'actual'. En aquesta zona també hi ha instal·lades barreres dinàmiques per evitar la caiguda de roques a la via.
 
Canvi de traçat
El cremallera discorrerà en direcció nord pel seu recorregut habitual fins arribar al costat sud de l'actual túnel del Navarro. En aquest punt, el traçat connectarà amb el túnel del Roc del Dui i, un cop superats els seus 1,3 quilòmetres, el cremallera enllaçarà de nou amb el seu traçat habitual, mitjançant el nou pont que connecta amb el túnel ja existent de Fontalba. Cal destacar també que el perfil mitjà del túnel és del 15%.
 
El túnel té un pendent del 15%. 
 
El túnel disposa de cinc galeries d'evacuació que connecten amb el traçat actual que quedarà lliure de vies. D'altra banda, en un dels trams serà de doble via amb l'objectiu de permetre que la freqüència i la capacitat de transport es dupliqui.
 
El director general de Transport Terrestre del DPTOP Manel Villalante ha explicat que s'havien plantejat altres alternatives com la construcció de falsos túnels però 'el major impacte visual ens ha fet decantar per l'opció més costosa però també la més segura'.
 
Villante explica les principals característiques de l'obra. 
 
Col·locació de vies i instal·lacions
Un cop completades les obres d'infraestructura per a la construcció del túnel, que es preveu que s'enllesteixin a finals de febrer, els treballs se centraran en la col·locació d'1,9 quilòmetres de vies i de la catenària que permetrà la circulació dels trens. Es preveu adjudicar les obres durant aquest mes de febrer, per tal que comencin la propera primavera. Aquesta actuació, que comptarà amb un pressupost de 6,3 MEUR, tindrà un termini d'execució de 7 mesos.
 
L'actuació comprèn també la instal·lació dels sistemes de comunicacions, de control, de seguretat i de senyalització necessaris a l'interior del túnel. Els treballs de col·locació de la senyalització interior es licitaran properament amb un pressupost de 3,1 MEUR.
 
Així, la construcció del nou túnel del Roc d'en Dui suposarà una inversió global de prop de 23,5 MEUR i podrà estar operativa a finals del 2008.