La síndrome de la classe turista consisteix en patir en més o menys grau una trombosi venosa causada, com hem dit, a l’escassa mobilitat a la que estem sotmesos durant els viatges que se suma al descens de pressió atmosfèrica.
En condicions normals, els músculs de les extremitats exerceixen un efecte massatge que facilita que la sang de les venes flueixi amb normalitat. Durant els viatges, l'escassa mobilitat provocada per la reducció d’espais i per el fet que estiguem asseguts durant hores, dificulta el retorn venós. Si la sang no flueix amb normalitat s’inflen els turmells, les cames s’endureixen i apareix el risc de formació de coalls.
La trombosi venosa, consisteix en la formació de coalls de sang (trombos) a les venes profundes de les cames. Aquests poden desplaçar-se un cop la persona es posa dreta o bé camina, i es belluga fins arribar als pulmons, on pot arribar a provocar l'embòlia pulmonar.
Diversos estudis demostren la relació causa efecte existent entre el sedentarisme durant els viatges juntament amb el canvi brusc de pressió atmosfèrica, i el risc de patir una trombosi venosa que podria derivar en una embòlia pulmonar. Aquesta síndrome també pot donar-se viatjant en altres tipus de transport: tren, autobús, cotxe.
Per tal de minimitzar el risc caldria prendre una sèrie de mesures:
- No viatjar amb roba ajustada
- No creuar les cames durant el viatge
- Fer exercicis amb les cames
- Aixecar-se i caminar una mica pels passadissos
Meritxell Bayés, Judith Colomer i Núria Gomis. Diplomades en Infermeria