Nou Comunicat de la Plataforma per l'Alt Ter

Publicat el 07 de setembre de 2006 a les 16:32
Comunicat 57 – Agost 2006


El nou DECRET 323/2006, de 22 d'agost, pel qual es creen els serveis territorials del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca a la Catalunya Central i a l'Alt Pirineu i Aran, una forma del govern de Catalunya de tenir contents i enganyats als ciutadans.
 
Davant el nou decret que reorganitza territorialment el departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca en SET delegacions, la plataforma per la 8ª vegueria la de l'Alt
Ter vol manifestar:
 
- Que considerem de dubtosa legalitat l'indicat Decret, doncs va en contra del nou Estatut, que estableix que "la vegueria és la divisió territorial adoptada per la Generalitat per a l'organització territorial dels seus serveis" (Art.90.1) i que la creació, la modificació, la supressió i el desplegament del règim jurídic de les vegueries, són regulats per llei del Parlament.(Art 91.4).
Si el Parlament encara no ho ha regulat per llei, com es pot justificar que ara es reorganitzi la Generalitat? Qui respondrà del diner públic gastat si finalment l'organització territorial de Catalunya és diferent?
 
-Que considerem políticament incorrecte que el Govern intenti ara consolidar "a cop de Decret" la seva proposta de divisió territorial de Catalunya, després de que forces polítiques hagin consensual aparcar la divisió territorial de Catalunya per la propera legislatura.
 
-Que considerem incomprensible que s'avanci en la consolidació d'una proposta de divisió territorial contrària a la lògica i a voluntat del territori. Algú ens pot explicar com s'apropa l'administració de la Generalitat als agricultors del Solsonès o el Berguedà que hauran de resoldre temes a Vic i els del Ripollès a Girona?
 
-Que considerem antidemocràtic tirar endavant la proposta de la "Catalunya central" sense tenir en compte que el Consell d'Alcaldes de l'Anoia i d'Osona s'hi han pronunciat en contra, quan  l'Anoia i Osona sumen més del 50% de la població d'aquesta pretesa nova demarcació?.
 
-Que consideren il·lògica l'actitud del nostre Govern de repartir la cocapitalitat a cops de "decrets sorpresius" , en funció de criteris desconeguts per la resta dels ciutadans.  No és això una nova forma de despotisme il·lustrat?.
 
- Que no volem qualificar l'actitud de certs polítics que amenacen amb deixar Osona sense cap descentralització si no es diu "amen" a l‘actual estratègia de fets consumats que annexa Osona a la "Catalunya central".
 
 
- Que amb la proposta de l'actual Govern, el Ripollès continua igualment allunyat de la seva administració i del seu centre de decisió (Girona), quan amb les noves infrastructures (doble via de la C-17 i millores al tren Barna-Puigcerdà) cada vegada queda més clara la proximitat amb Osona.
 
- Que la descentralització del DARP vol ser presentada per alguns polítics, especialment locals, com una consideració del govern cap a Osona; però no és més que una subtil maniobra per aparentar que la vegueria de les Comarques Centrals dona protagonisme a Osona, quan el decret no és altra cosa que un "decret en blanc" que potser mai tindrà substantivitat pròpia, però que va destinat a intentar desactivar el moviment de la ciutadania d'Osona i el Ripollès cap a una veguería pròpia. Els ciutadans han de saber que la norma, ja es digui decret, ja es digui llei, ha d'estar presidida pel un mínim de seguretat jurídica. I quina seguretat jurídica dona un decret sense contingut ?. Quines seran les competències de la suposada delegació a Osona del DARP?, com podrà treballar eficaçment dita suposada delegació si les decisions sobre medi ambient, o les de caire territorial es prenen en un altra lloc?, qui decidirà el contingut de la suposada delegació del DARP?. Res impedirà que la pretesa descentralització es quedi en un simple rètol en un edifici, amb efectivitat nul·la. Com justifiquen els polítics defensors de la Catalunya Central, aquesta torna de la descentralització?
 
- La plataforma per la Vegueria de l'Alt Ter no està en contra de que es despleguin, a Osona i al Ripollès,  les delegacions que siguin. Haurien de ser benvingudes, sempre que la seva arribada sigui com a resposta al diàleg del govern amb el territori, després de la oportuna consulta a la població sobre la conveniència o no de constituir  una vegueria que aglutini Osona, el Ripollès, i amb una porta oberta a la Garrotxa i sempre que conseqüència de tal debat en resulti una honesta i transparent conclusió i tot plegat sigui decidit per llei en el marc del Parlament. Fins que això no passi, els gestos com el d'ara de publicitar a "bombo i platillo" que la delegació del DARP anirà a Vic, seran entesos per la nostra Plataforma, i per molts ciutadans, com imposicions i maniobres confusionistes per intentar debilitar la reivindicació de la Vegueria de l'Alt Ter i diluir la clamorosa injustícia que a cop de prepotència i discrecionalitat s'està fent amb aquests territoris.
 
Davant de tot això, i tenint en compte que els ciutadans estem convocats a les eleccions la Parlament de Catalunya el proper 1 de novembre:
 
DEMANEM A LES DIFERENTS FORCES POLÍTIQUES que clarifiquin, en els seus programes electorals, quines son les seves propostes sobre la divisió territorial i si es plantegen escoltar el territori a l'hora de prendre una decisió.
 
DEMANEM ALS CIUTADANS que a l'hora de votar, tinguin també en compte quina és l'actitud dels partits davant la divisió territorial de Catalunya.
 
Vic - Ripoll agost 2006