24
d'octubre
de
2023, 15:22
Actualitzat:
17:30h
L'Associació de Municipis de l'Arc Metropolità impulsarà un treball conjunt per aplicar les Zones de Baixes Emissions (ZBE) amb "mirada social i amb mesures que garanteixin que ningú queda enrere" com a principal objectiu. Així és com els ajuntaments de Sabadell, Granollers, Martorell, Mataró, Mollet del Vallès, Rubí, Terrassa, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú volen coordinar esforços per donar compliment a la Lleu 7/2021, de canvi climàtic i transició energètica, que ja s'havia començat a treballar des de l'àmbit municipal.
Els nou municipis de l'Arc establiran uns criteris comuns d'implantació que facilitin a la ciutadania l'ús de les ZBE, i que la seva entrada en vigor no comporti cap desigualtat social.
Els nou municipis de l'Arc establiran uns criteris comuns d'implantació que facilitin a la ciutadania l'ús de les ZBE, i que la seva entrada en vigor no comporti cap desigualtat social.
Com funcionaran les ZBE als municipis de l'Arc?
Un cop estiguin totalment implantades - es començarà per aplicar-les als municipis de més de 50.000 habitants - les ZBE funcionaran des de les 7 del matí fins a les 8 de la tarda, tots els dies laborables. L'àmbit geogràfic inicial quedarà delimitat als espais cèntrics de la ciutat. Dins d'aquests horaris, no podran accedir a les Zones de Baixes emissions els vehicles que no tinguin etiqueta ambiental Zero, Eco, B o C.
Quan es començarà a aplicar?
Els municipis han previst que l'aprovació de les ordenances de regulació de les Zones de Baixes Emissions es dugui a terme entre el segon semestre del 2023 i el segon semestre del 2024, però les restriccions en episodis declarats de contaminació ambiental per diòxid de nitrogen (NO2) començarien el 2024.Al gener de 2025, les restriccions passarien a ser permanents, i al maig de 2025 es començarien a interposar les sancions; tot plegat després de dur a terme campanyes de difusió i conscienciació a través de diferents canals.
Quines excepcions i moratòries es contemplen?
En primer lloc, es plantegen autoritzacions temporals i moratòries d'accés a vehicles de persones i famílies amb baixos nivells de renda, com també als vehicles d'autònoms i treballadors als quals els faltin com a màxim cinc anys per jubilar-se, o casos de vehicles que siguin necessaris per a alguna activitat professional determinada.També s'inclouen en les excepcions els vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda o diagnosticades amb malalties que requereixin tractaments mèdics.
Per últim, les persones empadronades a la Zona de Baixes Emissions en el moment d'entrada en vigor de la normativa, podran accedir-hi sense distintiu mentre mantinguin la residència.

Un cotxe amb una etiqueta ambiental Foto: Adrià Costa
Impulsar el transport públic
L'Arc Metropolità considera que, per implantar amb èxit les ZBE, cal oferir a la ciutadania l'alternativa d'una oferta de transport públic que connecti els diversos municipis amb horaris i freqüències adequades, i que s'ajustin a les necessitats i demandes. Aquesta oferta ha d'anar acompanyada d'una zonificació tarifària coherent amb l'ús d'aquest transport.En aquest sentit, el conjunt d'ajuntaments remarquen la importància que el debat i l'adopció de mesures vinculades a la qualitat de l'aire i el canvi climàtic es facin des d'una "mirada global", que tingui en compte la realitat de cadascun dels municipis i també una visió de conjunt.
El projecte de Decret de les ZBE de la Generalitat no convenç a l'Arc Metropolità
Els alcaldes i alcaldesses reclamen "més implicació i suport de la Generalitat", després que aquest dilluns el Govern presentés una proposta de Decret de les ZBE, que encara no se sap quan estarà aprovada, i que denuncien que s'ha treballat "d'esquenes als ajuntaments": "El projecte de Decret no contempla les necessitats detectades en el nostre document, no contempla la realitat territorial de les nostres ciutats ni mesures per reduir l'impacte social", afirmen. "No podem restringir de forma indiscriminada l'accés dels veïns i veïnes als seus domicilis", diuen els màxims representants dels municipis de l'Arc.És per això que han demanat que "les decisions d'envergadura en la vida dels nostres conciutadans es consensuïn i no es facin sense comptar amb el territori, que som els que coneixem la nostra realitat".
Pel territori dels nou municipis que formen l'Associació de l'Arc Metropolità creuen les principals vies de comunicació del país: AP7, A2, C58, C17 i C32, i moltes d'elles son a tocar dels nuclis urbans. "Ens trobem amb la paradoxa que en alguns punts una ZBE coincidiria amb el pas d'una via d'alta capacitat", expliquen els alcaldes i alcaldesses, que recorden que "l'aire no té fronteres, i aquestes vies ens afecten de forma directa".
En aquest sentit, suggereixen que en casos d'episodis de contaminació atmosfèrica "caldria activar mesures efectives a les autopistes i autovies que contribueixin a mitigar els efectes d'una mala qualitat de l'aire, com ara l'ajust de la velocitat".