Llum verda al Pla de Mobilitat del Vallès

Planteja crear una línia orbital entre Sabadell i Granollers i "desdoblar" la carretera que uneix amb Castellar

El tren, un dels protagonistes del PEMV
El tren, un dels protagonistes del PEMV | Georgina Albreda
22 de febrer del 2021
Actualitzat a les 12:46h
Fa una mica més d'un any s'engegava el procés d'informació del Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV), un document que ha de marcar un abans i un després dels desplaçaments interns dels ciutadans dels Vallesos entre aquestes comarques i Barcelona. Una setantena d'accions basades en el foment del transport públic i la sostenibilitat.

El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) va publicar, el passat divendres, l'aprovació definitiva del PEMV i el seu estudi ambiental estratègic. Llum verda al projecte, després d'un any en el qual s'han rebut i analitzat un total de 66 al·legacions, que han inclòs al voltant de 800 propostes. Gairebé la meitat han arribat d'administracions locals dels Vallesos, mentre que la resta han estat d'entitats, institucions, organitzacions i particulars, entre d'altres.
 

El mapa ferroviari que contempla el pla Foto: TES


Un cop s'ha examinat tot plegat, hi ha sis eixos temàtics: el transport públic per carretera, privat i ferroviari; mobilitat a peu i en bicicleta i gestió de la mobilitat. Precisament, el tren s'espera que guanyi pes amb una línia orbital entre Sabadell i Granollers; la construcció de deu noves estacions, de les quals tres serien intercanviadors. En aquest sentit, el PEMV avaluarà "la viabilitat tècnica i funcional" perquè es creïn al Parc Taulí, Rambla-Gran Via de Sabadell, Can Tabola (Bigues i Riells), Can Salvatella (Barberà) i Montornès Nord. 

Així mateix, el desdoblament de l'R3 i té en compte el soterrament de l'R2 a Montcada i Reixac, que ja està contemplat als Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) i que porta implícit un nou túnel al municipi.  

Busos ràpids

Hi ha prevista una millora en la interconnexió de la xarxa d'autobusos i això passarà amb corredors de Bus Ràpid Trànsit (BRCAT) que permeti "prioritzar" aquests vehicles perquè circulin entre les dues comarques i la construcció d'una estació d'autobusos a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

També hi ha programat augmentar els quilòmetres de vies pedalables, passant de 120 a 150 quilòmetres. I per tal de fomentar l'ús de la bicicleta, s'estendrà la construcció d'aparcaments segurs. 
 

La proposta de carrils bici als Vallesos Foto: TES


Malgrat es faci una aposta clara pel transport públic, el PEMV posa el focus en actuar a les carreteres i això vol dir les principals vies que creuen el Vallès Occidental i Oriental: la C-17, l'AP-7 / B-30 i la C-58. Intervencions "per millorar l'accessibilitat, connectivitat i capacitat", així com la possibilitat d'introduir velocitat variable.

En aquesta línia, s'ha incorporat "la ronda nord dels sistemes urbans" de Terrassa i Sabadell i el "desdoblament" de la B-124 entre la capital vallesana i Castellar, "en col·laboració i coordinació entre totes les administracions" i amb la finalitat de "preservar el màxim el territori i alliberar trànsit que avui circula per l'interior dels nuclis urbans".

 2.500 milions d'euros per un canvi 

El PEMV, que compta amb el compromís de la Generalitat, el govern espanyol i les administracions locals, ha fixat l'any 2026 com a horitzó temporal per dur-se a terme i ha contemplat al voltant de 2.500 milions d'euros. Els càlculs és que l'ús del transport públic intern al Vallès passi del 13% a un 21% -actualment hi ha 845.000 desplaçaments interns- i amb Barcelona del 43% al 50% -en són 580.000-. A més, la demanda del ferroviari creixi en un 35% i el trànsit viari es redueixi un 10%. D'aquesta manera, suposi un estalvi de més de 1.650 tones anuals de NOx i 102 de partícules PM10.