Així és el nou senyal que Trànsit ja prova en una carretera

L'SCT implanta senyals que s'activen amb el pas dels vehicles en una prova pilot a l'N-340 i se'n posaran prop d'una desena arreu de Catalunya

Prova pilot de cruïlla intel·ligent a l'N 340 a Sant Cugat Sesgarrigues
Prova pilot de cruïlla intel·ligent a l'N 340 a Sant Cugat Sesgarrigues | ACN / Gemma Sánchez Bonel
Redacció
09 de juliol de 2024, 14:46
Actualitzat: 14:49h

El Servei Català de Trànsit (SCT) ha posat en marxa una senyalització a les cruïlles que s’activa amb el pas dels vehicles. La prova pilot ha començat a funcionar a la intersecció de l’N-340 amb la BV-2429 a Sant Cugat Sesgarrigues (Alt Penedès). El sistema es basa en un panell situat a l’N-340 que s’activa quan un vehicle està a punt d’incorporar-se des de la via secundària.

“Millora l’efecte dels senyals convencionals perquè és dinàmic i ofereix més informació”, ha destacat la subdirectora general de gestió del trànsit del SCT, Lourdes Puigbarraca, que ha precisat que la pantalla indica de quin cantó venen els vehicles i recorda la velocitat màxima permesa. Si funciona, se’n posaran a una desena de punts de la xarxa viària catalana.

Un sistema "intel·ligent i innovador"

Puigbarraca ha ressaltat que és un sistema “intel·ligent i innovador” per la diversitat de missatges que emet i la seva precisió. El dispositiu per senyalitzar la cruïlla és pioner al conjunt de Catalunya i també a l’estat espanyol, segons Puigbarraca, ja que el panell s’encén de forma autònoma i ho fa precisant per quin cantó venen els vehicles que entren a la via principal.

En aquest sentit, els vehicles que circulen per la via secundària passen per damunt uns sensors situats sota l’asfalt a uns 20 metres de distància respecte a la intersecció, els quals activen el panell de l’N-340. Just a la cruïlla, on hi ha el senyal de Stop, uns altres sensors fan que el panell s’apagui deu segons després de completar la incorporació. “Això fa que el conductor de l’N-340, si veu el panell apagat, té la certesa que ningú està entrant a la via”, ha apuntat Puigbarraca.

De la mateixa manera, el cap de l’àrea regional de trànsit de la Regió Metropolitana Sud dels Mossos, Marc Patxot, ha ressaltat que la capacitat d’encesa autònoma que té el panell fa que “sens dubte, es trenqui la monotonia de la conducció i això fa guanyar eficàcia als senyals que avisen que entra un altre vehicle”. A banda d'indicar de quina banda ve el vehicle que s'incorpora, també es recorda que la velocitat màxima a circular són 50 km/h.

Trànsit ha triat la cruïlla de Sant Cugat Sesgarrigues per fer la prova pilot perquè és un punt on l’N-340 té una mitjana de 21.440 vehicles diaris, 2.000 dels quals són camions. La confluència amb una carretera local de baixa intensitat i la impossibilitat de construir una rotonda perquè ja n’hi ha dues de properes feien que l’indret fos propici per provar aquest sistema. Al mateix temps, s’ha tingut en compte que hi ha hagut dos accidents mortals els últims dotze anys.

Fins a deu cruïlles podrien estrenar el nou senyal

La previsió de Trànsit és replicar aquesta nova senyalització a entre cinc i deu cruïlles més de diferents carreteres catalanes. Puigbarraca ha recalcat que hauran de ser interseccions on conflueixin vies de gran intensitat amb carreteres secundàries.

La prova forma part d’altres iniciatives amb què el SCT vol provar tecnologies intel·ligents, com el sistema presentant recentment per detectar ciclistes a l’N-145 a la Seu d’Urgell. Aviat també es preveu posar en marxa una prova per detectar la presència d’animals a l’N-160 a Girona. Tot forma part del Pla de seguretat viària 2024-2026.