Així serà l’estació de Sants el 2026: accessible per quatre façanes i sense cotxes al costat muntanya

La primera fase del projecte també inclou la reforma de la plaça dels Països Catalans, sumant verd i eliminant espai al trànsit

Imatge virtual de la reforma de l'estació de Sants.
Imatge virtual de la reforma de l'estació de Sants. | Adif
NacióDigital
16 de setembre de 2022, 13:27
Actualitzat: 19:06h
L'avantprojecte de transformació de l'estació de Sants de Barcelona ja és damunt la taula. Aquest divendres se n'han donat a conèixer tots els detalls en una roda de premsa encapçalada per la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, i l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. El futur de l'estació barcelonina començarà a construir-se l'any que ve. Les obres, que seran de remodelació i reordenació del recinte i el seu entorn, acabaran, en una primera fase, el 2026 i en una segona fase abans del 2030. Però, en què consistiran exactament?

Els treballs estaran dividits en dues grans fases. La primera inclou l'ampliació i urbanització de la plaça dels Països Catalans sumant zones de joc i espai verd, l'ampliació del vestíbul de l'estació i la creació de noves entrades i passadissos interiors en direcció mar i muntanya. Per aconseguir aquesta entrada transversal, també es contempla reordenar el trànsit, que quedarà limitat al carrer Tarragona i al passeig Sant Antoni, amb dos carrils per sentit. A banda d'això, també es faran quatre sales d’espera per a passatgers -dues per als de l’AVE i dues per als de Rodalies-, es crearà una ludoteca municipal i es traslladaran provisionalment les estacions de taxis i d'autobusos, que a llarg termini es desplaçaran a sota la plaça Espanya, tot i que continuaran tenint una parada a prop de Sants. Aquesta primera fase d'obres compta amb un pressupost aproximat de 130 milions d'euros i està previst que s'allargui entre la segona meitat de 2023 i 2026. Les licitacions es publicaran durant la pròxima primavera. 

La segona fase, que començarà el 2026 i s'allargarà fins al 2030, haurà de permetre acabar la naturalització de la plaça Joan Peiró, construir la nova coberta de l'estació i el trasllat definitiu de les estacions de busos i taxis. També està previst crear un nou vestíbul que faciliti l'entrada al metro i s'edificarà una segona planta amb 72.000 metres quadrats de superfície terciària que es destinarà a usos comercials i d'oficines, així com un espai dedicat als skaters. En el futur, dins de la iniciativa també es preveu fer un bosc, anomenat el Bosc de Viriat.

En línies generals, la voluntat del projecte és reduir el trànsit en un 75% i augmentar l'espai per a vianants fins al 85%. A més a més, la nova coberta permetrà donar ombra i ventilació a l'estació i es destinaran 14.000 metres quadrats a plaques solars per a alimentar la infraestructura. Amb les obres, es preveu augmentar el nombre de viatgers fins als 58 milions anuals, 12 més. La ministra Raquel Sánchez ha explicat que l'objectiu de la iniciativa és "posar remei a la distorsió que suposava l'estació" per als barris del voltant i ha apuntat que la infraestructura serà, en les seves paraules, més amable per a tots. En total, Adif ha calculat que les obres costaran uns 410 milions d’euros.

Colau ha assegurat que es tracta d'una "transformació ambiciosa" que segueix la visió de l'Ajuntament per al futur de la ciutat, que ha exemplificat amb el projecte de les superilles. L'alcaldessa també ha posat en valor la col·laboració entre administracions i amb la ciutadania a l'hora de redactar el projecte a través d'un procés participatiu.

A l'acte de presentació també hi ha participat la tinenta d'alcalde d'Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz; la presidenta d'Adif, Maria Luisa Domínguez; la representant de Sants Establiments Units, Lluïa Reina, i el representant del Centre Social de Sants, Josep Maria Domingo.
Arxivat a