Aquests són els riscos de no posar el mode avió als vols

Un pilot amb més de 25 anys d'experiència alerta de la importància de fer cas de les indicacions de les companyies, especialment en els moments crítics del trajecte

Un avió, en imatge d'arxiu
Un avió, en imatge d'arxiu | ACN
Redacció
14 de desembre de 2024, 18:00
Actualitzat: 18:01h

Ets d'aquelles persones que, encara que has sentit les advertències tota la vida, et negues a posar el mode avió quan voles? Doncs bé, un pilot amb més de 25 anys d'experiència ha revelat els riscos als quals no només t'exposes tu, sinó als quals també exposes al conjunt del passatge.

Segurament també hauràs sentit a dir que un únic dispositiu no suposaria cap problema, però passa com amb tot. Molts dispositius sí que en representarien un, sobretot per als sistemes de l'avió. El motiu no és altre que la connexió que fa servir la xarxa mòbil opera en diferents freqüències i alguna pot arribar a interferir amb les que usen els sistemes de comunicació d'aquesta classe de transport. No obstant això, aquesta no és l'única raó darrere de la cantarella que repeteixen totes les aerolínies cada cop que pugem a un avió.

Què fa exactament el mode avió?

Per començar, hem d'entendre que el mode avió el que fa és desactivar les funcions sense fils de tota mena de dispositius electrònics. Això vol dir el Bluetooth, però també la wifi i especialment la connexió de la xarxa mòbil. Les aeronaus depenen de bandes del tipus Very High Frequency (VHF), que abasten el rang de 30 MHz a 300 MHz, i que serveixen per comunicar els controladors i controlades de trànsit aeri amb els i les pilots. Com hem vist, poden superposar-se amb les que fan servir els nostres telèfons mòbils.

Com? Els dispositius emeten senyals actius perquè no estan en mode avió el que pot acabar provocant un soroll no desitjat en les freqüències de comunicació de la cabina. Això es pot traduir, segons el pilot consultat, en cruixits, brunzits o pèrdues momentànies de la qualitat d'àudio en les comunicacions.

Un problema en fases crítiques

"És com quan tens un telèfon prop d'un altaveu i sents sorolls intermitents", ha detallat el professional. Normalment, les interferències són lleus, però poden acabar sent un veritable problema en fases crítiques dels trajectes, com per exemple l'aterratge o l'enlairament, quan els i les pilots han de mantenir una comunicació clara i constant amb els i les controladores aèries per gestionar el trànsit a la pista, garantir la seguretat i coordinar maniobres. Una interferència, per petita que sigui, pot tenir un potencial greu, especialment en situacions d'alta densitat de trànsit aeri.

Entre el 2012 i el 2018, per exemple, es van documentar més de 40 incidents relacionats amb interferències electromagnètiques de dispositius electrònics personals, segons dades de la Federació Federal d'Aviació (FAA, per les seves sigles en anglès).