03
de maig
de
2023, 15:18
Actualitzat:
17:06h
La primera reunió de l'any de la taula per la sostenibilitat de l'activitat dels creuers que circulen pel Port de Barcelona no ha deixat bones sensacions a l'Ajuntament. Tant és així que la segona tinent d'alcaldia del consistori, Janet Sanz, ha declarat: "No veig on és la sostenibilitat en aquestes propostes". Ho deia en referència a les iniciatives exposades des del Port, en aquesta trobada. Per contra, la representant municipal ha respost reclamant que es descarti la construcció de la setena terminal, que encara no s'ha adjudicat, i que l'any vinent es deixi de fer funcionar una altra de les terminals dedicades als creuers. Tot plegat canviaria l'acord ideat el 2018, amb el vistiplau de l'Ajuntament i el Port, que situava set terminals de creuers operatives al Moll Adossat a finals de la dècada. Les deixaria en cinc. És una proposta "ràpida, clara i que no te impacte econòmic" per a l'administració, ha reblat Sanz.
En el mateix sentit, la representant del govern d'Ada Colau també ha expressat "preocupació" per les xifres que s'ha trobat en la trobada amb el Port de Barcelona. Segons els càlculs expressats per la tinent d'alcaldia, aquest any la ciutat podria arribar a rebre per mar 3,3 milions de visitants. Una xifra rècord. Però és que l'any vinent la xifra es podria enfilar als 4 milions de creueristes en un sol any, si es posa en funcionament la terminal que actualment hi ha en construcció. Aquestes xifres, de les quals no se n'ha concretat l'origen, superarien la previsió més gran expressada fins ara, que era que sense limitacions es podria arribar a un topall de 3,5 milions de turistes de creuer en un any.
La mateixa Janet Sanz ha assenyalat que l'any passat els creueristes que van arribar a Barcelona i van estar-se de pas únicament van ser el 72% del total. Són visitants que "estan quatre hores simplement consumint, massificant la ciutat i incrementant la percepció per part dels veïns i veïns que és insostenible aquesta presència de creueristes", ha apuntat la membre del govern barceloní. Així, els visitants de creuers que van tenir la capital catalana com a origen i destí -que el president de la Generalitat, Pere Aragonès, va fixar-se com a objectiu que fossin la prioritat i arribessin a representar el 75% dels creuers- van ser únicament el 28%, ha assenyalat Sanz.
Davant d'aquesta situació, des de l'Ajuntament de Barcelona s'ha insistit a reclamar un canvi en la gestió de les terminals previstes alhora que s'ha subratllat que encara és possible que el Govern arribi a un pacte amb les companyies privades per posar topalls a l'arribada de creuers, seguint el model de les Illes Balears. Aquesta idea d'aplicar un topall imminent per reduir el pas de vaixells a Barcelona, però, de moment no compta amb la complicitat del Port.
Igualment, si bé es permetria que la nova terminal que s'està enllestint entrés en funcionament l'any vinent, el que posa sobre la taula Janet Sanz és que sigui una de les terminals de creuers ara en actiu -que té la particularitat que renova el seu contracte d'operativitat cada any- la que deixi d'acollir vaixells amb visitants. "Si no es renovés, es podria dedicar a una altra activitat del Port", ha resumit la tinenta d'alcaldia d'Emergència Climàtica i Infraestructures. Sobre el canvi de parer respecte a l'acord del 2018, que també va tenir Janet Sanz i Ada Colau com a participants del pacte amb el Port i que situava un màxim de set terminals actives, la representant del govern municipal ha defensat ara que aquella entesa va ser "necessària però no suficient".
En el mateix sentit, la representant del govern d'Ada Colau també ha expressat "preocupació" per les xifres que s'ha trobat en la trobada amb el Port de Barcelona. Segons els càlculs expressats per la tinent d'alcaldia, aquest any la ciutat podria arribar a rebre per mar 3,3 milions de visitants. Una xifra rècord. Però és que l'any vinent la xifra es podria enfilar als 4 milions de creueristes en un sol any, si es posa en funcionament la terminal que actualment hi ha en construcció. Aquestes xifres, de les quals no se n'ha concretat l'origen, superarien la previsió més gran expressada fins ara, que era que sense limitacions es podria arribar a un topall de 3,5 milions de turistes de creuer en un any.
La mateixa Janet Sanz ha assenyalat que l'any passat els creueristes que van arribar a Barcelona i van estar-se de pas únicament van ser el 72% del total. Són visitants que "estan quatre hores simplement consumint, massificant la ciutat i incrementant la percepció per part dels veïns i veïns que és insostenible aquesta presència de creueristes", ha apuntat la membre del govern barceloní. Així, els visitants de creuers que van tenir la capital catalana com a origen i destí -que el president de la Generalitat, Pere Aragonès, va fixar-se com a objectiu que fossin la prioritat i arribessin a representar el 75% dels creuers- van ser únicament el 28%, ha assenyalat Sanz.
Davant d'aquesta situació, des de l'Ajuntament de Barcelona s'ha insistit a reclamar un canvi en la gestió de les terminals previstes alhora que s'ha subratllat que encara és possible que el Govern arribi a un pacte amb les companyies privades per posar topalls a l'arribada de creuers, seguint el model de les Illes Balears. Aquesta idea d'aplicar un topall imminent per reduir el pas de vaixells a Barcelona, però, de moment no compta amb la complicitat del Port.
El funcionament de les terminals
Respecte a la situació actual de les terminals, per entendre la proposta de l'Ajuntament de Barcelona, cal aclarir que actualment n'hi ha cinc d'operatives per a creuers al Port. Una sisena està en marxa, i una setena s'havia de construir més endavant, però ha quedat suspesa per un litigi entre els privats i l'administració portuària. El que es projecta de la proposta municipal és que la setena terminal es descarti, perquè no hi ha cap obligació que forci a la seva construcció, si bé estava acordada en un pacte.Igualment, si bé es permetria que la nova terminal que s'està enllestint entrés en funcionament l'any vinent, el que posa sobre la taula Janet Sanz és que sigui una de les terminals de creuers ara en actiu -que té la particularitat que renova el seu contracte d'operativitat cada any- la que deixi d'acollir vaixells amb visitants. "Si no es renovés, es podria dedicar a una altra activitat del Port", ha resumit la tinenta d'alcaldia d'Emergència Climàtica i Infraestructures. Sobre el canvi de parer respecte a l'acord del 2018, que també va tenir Janet Sanz i Ada Colau com a participants del pacte amb el Port i que situava un màxim de set terminals actives, la representant del govern municipal ha defensat ara que aquella entesa va ser "necessària però no suficient".