Collboni lliga Louis Vuitton a valors «climàtics» o de «compres responsables» per defensar la desfilada

L'Ajuntament de Barcelona emet un informe justificatiu de l'acte del Park Güell en què s'emmarca l'activitat en "l'agenda Barcelona Green Deal" i es subratlla que la marca internacional de moda assumeix les preocupacions del consistori

El Park Güell durant la desfilada de Luis Vuitton
El Park Güell durant la desfilada de Luis Vuitton | Lorena Sopena / EP
27 de juny del 2024
Actualitzat a les 14:16h

L'Ajuntament de Barcelona, presidit per Jaume Collboni, defensa la desfilada de Louis Vuitton pel Park Güell, un dels actes de la Copa Amèrica de Vela, i va aclarint alguns dels detalls de l'acord que implica el principal patrocinador de l'esdeveniment. Un dels dubtes era com s'havia gestat aquest permís especial perquè l'empresa de moda disposés d'un espai patrimonial singular de la ciutat. Setmanes enrere, aquest diari ja va informar que va ser necessari fer un decret d'alcaldia a mida per facilitar-ho. També eldiario.es va informar que el conveni de la Copa Amèrica, que compta amb ampli suport institucional, signat el juny de 2023, quan el govern encara el lideraven els comuns i el compartien amb els socialistes, comprometia el consistori a cedir els espais que els requerissin els patrocinadors, tal com és el cas. Ara, a més, el govern de Collboni aporta una nova explicació: vincula la desfilada de Louis Vuitton als valors de la marca de la ciutat en matèries de caràcter social per justificar l'activitat al Park Güell, que va valdre-li algunes crítiques. 

En la resposta del govern municipal a un prec de Barcelona en Comú a la qual ha tingut accés Nació s'explica pas a pas la justificació de la conveniència de la desfilada. D'entrada, l'informe recorda que Louis Vuitton és el patrocinador principal de la Copa Amèrica i defensa que "una competició d'aquest tipus comporta que hi hagi empreses patrocinadores de l'esdeveniment que contribueixen alhora en el posicionament conjunt de la ciutat a nivell econòmic". Ara bé, també afegeix que "l'esmentada marca alhora coincideix amb els valors i polítiques que impulsa l'Ajuntament de Barcelona: la creativitat, la innovació, el compromís amb la creativitat circular, amb el canvi climàtic, les compres responsables i el foment de la diversitat i la inclusió". Qui signa el text en nom del govern municipal és el gerent de Promoció Econòmica, l'alt càrrec Miquel Rodríguez.

Justificació de l'Ajuntament de Barcelona sobre la desfilada de Louis Vuitton
Justificació de l'Ajuntament de Barcelona sobre la desfilada de Louis Vuitton

Aquest mateix document justificatiu de la "Louis Vuitton Cruise Fashion Show 2025" defensa que el govern municipal preveu donar suport als projectes "que contribueixin a impulsar l'economia de la ciutat i a projectar-la a nivell internacional". En aquesta carpeta inclou "impulsar els plans necessaris per garantir la celebració dels actes que siguin d'interès mutu entre l'Ajuntament de Barcelona i els diferents col·laboradors amb què es comparteixen els mateixos valors per la promoció de la ciutat", un fet que atribueixen a la marca de moda francesa. El que també fa el consistori liderat per Collboni és assegurar que la cessió d'espais singulars com el Park Güell queden limitats a un "marc d'excepcionalitat".

Sigui com sigui, a banda del posicionament internacional i la projecció de sectors econòmics d'interès per a la ciutat, el primer que fa el document de l'Ajuntament de Barcelona és emmarcar l'esdeveniment de la marca de roba d'alta gamma en "l'agenda Barcelona Green Deal". Segons el govern socialista, aquest pacte planteja situar la capital catalana "com a ciutat de progrés econòmic compartit socialment, ambientalment responsable i amb capacitat de generar aliances estratègiques, incorporant l'escala metropolitana". I, de nou, s'acaba lligant a l'esdeveniment protagonitzat per Louis Vuitton. 

De fons, activitats i protestes

A l'informe que defensa la desfilada s'apunta que el passi de models formava part del programa d'activitats de la Copa Amèrica tot i que, inicialment, no estava inclòs a la llista d'esdeveniments anunciats prèviament i oberts al públic. Per contra, el que sí que ha presentat l'Ajuntament és un pla de més de 200 activitats vinculades a la competició de velaConformen la "Regata cultural", s'estendran durant mesos i inclouen concerts o arts de carrer per acostar l'esdeveniment esportiu, un dels més importants del món, a la ciutadania entre els mesos d'agost i octubre.

Ara bé, tots aquests anuncis -que se sumen a les promeses de recuperació econòmica i de generació de llocs de treball- no van fer prou per calmar els ànims d'entitats socials de la ciutat i dels veïns del Park Güell, que denuncien el turisme massiu. El mateix dia de la desfilada, una protesta amb centenars de participants va criticar l'actual model de promoció turística de Barcelona, que arriba en un moment en què els veïns de les zones més saturades de la ciutat en denuncien els efectes en el seu dia a dia. L'alcalde Collboni, l'endemà, va defensar que aquelles mobilitzacions eren plenament legítimes, però que considerava que la desfilada tenia ple sentit per a Barcelona. No se sap encara l'impacte econòmic que, sobre les arques municipals, va tenir la cessió de l'espai dissenyat per Antoni Gaudí a Luis Vuitton.