La Policia Nacional ha detingut un jove de 17 anys com a presumpte creador dels canals Blocus VIc, que incitaven a saquejar comerços de València. L'arrest va tenir lloc dimecres al matí, segons han informat fonts policials, i la Fiscalia de Menors ha decretat l'internament cautelar del noi en un centre de menors. El jove hauria creat grups en dues aplicacions de missatgeria instantània per mobilitzar persones amb l'objectiu de dur a terme, de manera coordinada, actes de pillatge en establiments comercials del centre de la ciutat el dissabte 31 d'octubre.
Els investigadors han constatat que el detingut dirigia els grups i donava ordres i indicacions a la resta de membres, de fet un dels canals va arribar a superar els 400 usuaris. També els informava de la data i l’hora dels assalts i els animava a difondre els canals a les xarxes socials perquè s’hi incorporés més gent.
A través d’aquests canals, els membres planificaven els assalts, compartien instruccions sobre el modus operandi que calia seguir i incitaven a provocar incendis per distreure la policia mentre cometien els assalts. La policia atribueix al jove presumptes delictes de conspiració per cometre desordres públics, conspiració per cometre delictes contra el patrimoni i pertinença a un grup organitzat. Mentrestant, la investigació continua oberta per esclarir completament els fets.
Nova convocatòria a Barcelona
Una investigació de Golden Owl confirma que hi ha una nova convocatòria d'aldarulls a Barcelona per a aquest pròxim dissabte, segons ha avançat El matí de Catalunya Ràdio. L'empresa, que ja va rastrejar a l'entrada massiva de migrants a Ceuta, ha analitzat més de 10.000 elements a les xarxes socials sobre els aldarulls i confirma que l'organització de les protestes de dissabte passat es remunta al 19 d'octubre, quan es van fer les primeres publicacions dels cartells des de comptes nous i anònims. Segons el mateix informe, hi ha una nova convocatòria per a aquest 31 d'octubre que, a més, demana aprofitar que serà Halloween per anar tapats.
Sobre els nous episodis, la investigació apunta que s'està mobilitzant els joves perquè surtin als carrers de Barcelona, Madrid i 12 ciutats més entre dissabte i dilluns 2 de novembre, incloent-hi també municipis com Terrassa. En la nova difusió de publicacions a les xarxes i missatges a través de grups de Telegram i WhatsApp es demana aprofitar que serà Halloween per poder sortir tapats, com ja es va fer aquest passat dissabte, ja que hi haurà gent disfressada pel carrer.
Qui hi ha darrere de Blocus?
Un fenomen "nou" i "imprevisible". Així és com defineixen a la policia catalana els disturbis del cap de setmana a Barcelona, segons expliquen fonts del cos a Nació. La policia catalana té una investigació oberta i, de moment, no revela si hi ha avenços ni novetats. "Ho analitzem com a fenomen nou", afegeixen els Mossos, que dissabte van detenir 128 persones arran dels incidents, 72 de les quals eren menors.
Centenars de joves vestits de negre i encaputxats van assaltar el centre de Barcelona: botigues saquejades, contenidors cremats i 128 detinguts són les conseqüències més palpables que van deixar els aldarulls a la capital catalana. Uns aldarulls que, segons alerta una investigació de l'empresa Golden Owl -que ja va rastrejar l'entrada massiva de migrants a Ceuta-, es podrien replicar durant els pròxims dies fins a 12 ciutats com Barcelona, Madrid o Terrassa.
La gran pregunta és com i qui va aconseguir mobilitzar mig miler de persones per participar en actes vandàlics de forma no organitzada. El com apunta a la difusió d'una convocatòria a través de les xarxes sota el nom Blocus que s'emmiralla en les protestes de França, on sí que hi ha un component social i polític al darrere. Pel que fa al qui, la resposta encara no és clara. Mentrestant, els Mossos d'Esquadra investiguen els fets i es preparen per a les possibles convocatòries semblants.


