Educació rectifica després de la polèmica i defensa ara mantenir les proves orals de català

La consellera Simó defensa continuar fent aquest monitoratge però revisant els criteris d'avaluació

Publicat el 07 de febrer de 2024 a les 19:00
Cop de volant. Després d'anunciar dimarts que ajornava un curs més l'avaluació oral de català als alumnes, aquest dimecres el Departament d'Educació ha canviat d'opinió i ha defensat que cal mantenir les proves orals però revisant-ne els criteris d'avaluació. La decisió havia aixecat polseguera, en un context de davallada de l'ús social del català especialment entre els joves, i la consellera d'Educació, Anna Simó, ha hagut de sortir al pas en un comunicat a última hora d'aquest dimecres.

La consellera Simó s'ha compromès a fer una "revisió immediata" dels criteris d'avaluació del sistema educatiu que s'havien fixat a l'inici de curs i ha demanat al Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu que mantingui l'avaluació oral de català que es va iniciar el curs passat.

Enguany, segons ha detallat Educació, es farà en "modalitat mostral", a una mostra de 130 centres educatius entre primària i secundària. Això ha de permetre fer compatible el monitoratge de l'estat de la llengua catalana als centres -que és preocupant, segons les dades del Govern- i la "descàrrega de tasques d'avaluació" als centres, que segons el Departament estan "molt saturats" per la implantació per primera vegada aquest curs de les proves diagnòstiques fixades per la llei espanyola d'educació, la LOMLOE.

"Aquest serà el curs amb una avaluació més extensa de la llengua catalana", ressalten fonts d'Educació. S'analitzarà en les proves de competències bàsiques de 6è de primària i 4t d'ESO, en les proves orals de forma mostral en aquests mateixos cursos, i també per primera vegada en proves diagnòstiques a 4t de primària i 2n d'ESO, on s'avaluen també la comprensió oral i escrita en català i aranès. La consellera Simó s'ha compromès a millorar el mètode d'avaluació en les proves del 2025 perquè siguin compatibles amb les competències bàsiques i les proves diagnòstiques.