El Brasil ha enfonsat aquesta matinada el seu últim portaavions, el Sao Paulo, una nau d'unes 33.000 tones i que al seu interior contenia amiant i altres substàncies tòxiques.
Segons el 324.cat, les autoritats brasileres feia mesos que buscaven la manera de desfer-se del vaixell, i finalment el Ministeri de Defensa ha optat per enfonsar-lo "en una àrea marítima considerada segura", com han explicat en un comunicat, a 315 quilòmetres de la costa del país. El portaavions s'ha enviat al fons del mar, a uns 5.000 metres de profunditat, fent esclatar explosius per obrir-lo esquerdes i que s'omplís d'aigua.
Aquesta operació no comptava amb el vist-i-plau de la ministra de Medi Ambient, Marina Silva, ni amb el de la Fiscalia de Brasil, que ha alertat del greu risc mediambiental que comportava.
També ha despertat la indignació de diversos grups ecologistes, com Greenpeace, Sea Shepherd i Basel Action Network i que han alertat del gran impacte que tindrà l'enfonsament del vaixell sobre la vida marina i les comunitats que depenen d'un oceà estable per a la seva forma de vida. Segons les dades de Greenpeace, el portaavions tenia a dins unes 9,6 tones d'amiant, a més d'altres substàncies tòxiques perjudicials per a la salut.
En un article publicat a la Folha de Sao Paulo aquest dijous, abans que es produís l'enfonsament, destaca que l'alliberament d'amiant està prohibit al Brasil des del 2017, i que el Sao Paulo conté grans quantitats d'altres substàncies que poden contaminar peixos, mamífers marins i el marisc, especialment els bifenils policlorats (PCB), dels quals n'hi podria haver unes 200 tones al vaixell. Es tracta d'un producte que no es degrada al medi ambient sinó que roman molt de temps a l'aigua i és absorbit pel plàncton, petits crustacis i peixos.
El govern del Brasil havia venut el portaavions a una empresa de desballestament que havia de desmuntar-lo a Turquia, però l'agost de 2022 el govern turc va prohibir acostar-se a les seves costes.
El Brasil enfonsa el seu últim portaavions, ple d'amiant i de tòxics
Les entitats ecologistes denuncien el greu impacte que tindrà sobre la vida marina l'alliberament de substàncies com els PCB
- El portaavions Sao Paulo (Brasil), ple d'amiant i de tòxics
ARA A PORTADA
-
-
Jordi Pujol, el llegat (IV): què és el pujolisme i com es va construir? Ferran Casas i Manresa | Oriol March
-
«El pujolisme és el període més fèrtil de construcció d'estructures d'estat» Ferran Casas i Manresa | Oriol March
-
«Som fills del pujolisme quan creiem en una capacitat d'autogovern més gran de la que exercim» Ferran Casas i Manresa | Oriol March
-
Jordi Pujol, el llegat (III): ambició familiar a l'ombra del pare Ferran Casas i Manresa | Oriol March
Publicat el 05 de febrer de 2023 a les 17:23
Et pot interessar
-
Societat
Un problema de punyetes
-
Societat
Salomé Pradas, la consellera de la dana: «Jo volia contar el que havia passat, però Mazón m'ho va prohibir»
-
Societat
El temps d'aquest dilluns 1 de desembre: no s'esperen ruixats, però sí més fred
-
Societat
Més enllà de la prohibició de Barcelona: què pensen fer amb els pisos turístics Girona, Tarragona i Lleida?
-
Societat
La factura dels grafitis als trens de Rodalies: 6,2 milions d'euros el 2025
-
Societat
El mètode «punxarodes»: la tècnica d'una banda que atracava turistes al centre de Barcelona
