08
de novembre
de
2022, 20:09
Actualitzat:
22:16h
Barcelona ja té tercera -i cada vegada més probable que definitiva- proposta per reformar la ronda de Sant Antoni. El govern d'Ada Colau va presentar aquest dilluns als veïns els plans per al futur d'aquesta via, i avui ha explicat als mitjans un projecte que queda travessat per tres aspectes clau: que l'Ajuntament vol mantenir-hi el pas d'autobusos i carril bici, però només en un dels dos trams; que el govern municipal podrà tirar endavant el projecte sense necessitat de validar-lo amb l'oposició; i que cap dels dos fronts veïnals que ha presentat queixes queda satisfet amb la proposta actual.
Una situació que, a més a més, ha de conviure amb la tensió dins del govern -el PSC es desmarca del nou plantejament- i un calendari incert, marcat per les eleccions. Alhora, se suma a l'equació el dubte sobre si els caps de setmana quedarà totalment pacificada la ronda de Sant Antoni, com es preveia mesos enrere.
Un projecte amb bus i carril bici
Després de mesos de trobades amb el veïnat -una part del qual vol que torni el trànsit rodat, com es va proposar el 2018, mentre que l'altra banda defensa que no hi passi cap vehicle-, l'Ajuntament va formalitzar ahir la nova proposta d'avantprojecte. La intenció del govern municipal és que finalment hi hagi un carril bus de baixada per on passarien cinc línies. Ara bé, no seria a tota la zona coberta per la llosa actual -que es començarà a retirar dilluns vinent- sinó que cobriria només la meitat de l'espai. En concret, els autobusos passarien des del carrer Villarroel a Comte Urgell. En el mateix tram, hi hauria un carril bici bidireccional i zones per a càrrega i descàrrega de mercaderies. A les dues bandes, hi hauria unes voreres amb arbres d'uns deu metres cadascuna.
La segona tinenta d'alcaldia i responsable d'Ecologisme, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, reivindica que aquesta operació permetria que el bus "sigui més àgil", que "s'apropi al Raval" i que es resolgui "el conflicte" de Comte Urgell. Sobre aquest carrer, es defensa que s'acabaria amb l'actual pas del bus en contra direcció.
L'altra part, entre Villarroel i Floridablanca,quedaria totalment pacificada i es permetria l'ús de la bicicleta amb botonadures. Alhora, es preveu la creació de dues placetes a l'encreuament de la ronda amb Tamarit i amb Casanovas, mentre que s'acaba la pacificació del carrer de Tamarit per connectar la ronda amb la superilla de Sant Antoni.
S'hi ubicaran 50 arbres més, en el conjunt de la ronda, fins arribar a les 160 plantacions. Per fer-ho, es disposaran escocells i parterres, amb excepció de la zona en què el pas del metro soterrat no ho permet, apunta el govern municipal. En conjunt, els càlculs municipals asseguren que si ara hi ha 15.262 metres quadrats pacificats entre la llosa i el carrer de Tamarit, el futur implicaria 350 metres quadrats més d'espai públic destinat al verd i els vianants. Igualment, a tota la zona a reformar s'hi abocarà pedra natural i s'evitarà l'asfalt.
El govern, dividit però amb marge
Si bé el regidor de l'Eixample, Pau Gonzàlez, ja va expressar deu dies enrere que l'objectiu del govern municipal es mantenia en la necessitat de tirar endavant el projecte aquest mandat, fonts d'Urbanisme recalquen a NacióDigital que aquesta voluntat és prioritària. Totes dues branques, però, corresponen a regidors de Barcelona en Comú. Per contra, el primer tinent d'alcaldia i líder del PSC, Jaume Collboni, ha expressat aquest dimarts a les xarxes socials que prefereix la proposta que els socialistes van portar al plenari municipal quatre anys enrere, quan eren fora del govern. Aquella idea, que retornava el trànsit a tota la llosa, va comptar amb el suport de la majoria de l'Ajuntament, però el govern municipal dels comuns la va descartar.
Entitats instatisfetes
Aquest anunci municipal ha arribat dues setmanes després que les entitats de la zona expressessin la seva insatisfacció amb l'última proposta. Aquest nou projecte, però, tampoc els ha satisfet. D'una banda, els partidaris que torni el trànsit rodat, defensen que l'autobús hauria de travessar tota la ronda que ara ocupa la llosa per apropar el transport públic "a la gent gran", apunten des de la Plataforma d'Afectats per la Llosa de Sant Antoni. I lamenten que amb aquesta disposició proposada "el bus haurà de fer un tetris que implicarà més contaminació".
De l'altra banda, els veïns organitzats en la Plataforma Propacificació de la ronda de Sant Antoni, que van exposar els motius climàtics i de falta d'espais de joc a punts especialment densos com el Raval, tampoc no ho veuen clar. Des d'aquesta entitat remarquen que la proposta "és un retrocés social" després de 14 anys sense trànsit. Igualment, defensen que la millora del transport públic s'hauria d'aconseguir retirant espai al vehicle privat i no a una zona pacificada. A més, condemnen que l'Ajuntament no els hagi rebatut ni discutit cap dels arguments amb què reclamen que l'espai sigui tot dedicat per als vianants.
2/241392
Pel que fa a les coincidències, totes dues percepcions veïnals remarquen que se senten decebudes després dels esforços dedicats a la participació amb el projecte del govern. Janet Sanz, al seu torn, reforça la idea que no podia haver-hi una solució "de guanyadors i perdedors" i que aquesta proposta fa equilibris.
Calendari i caps de setmana
Mentrestant, els veïns que es van reunir aquest dilluns amb la màxima responsable municipal d'Urbanisme detallen que en la trobada es va deixar una incògnita a l'aire: si es podrà arribar a temps a complir els terminis que planteja el sector dels comuns. En aquest sentit, Sanz ha defensat que els plans del consistori passen per treballar els pròxims mesos amb els veïns, tancar el projecte al febrer i licitar les obres aquell mateix mes, amb la intenció que les tasques comencin "a finals de juny o principis de juliol". Els ritmes administratius i la divisió interna del govern, però, obren un espai de dubte per al veïnat.
Si bé l'Ajuntament va anunciar mesos enrere que la voluntat era convertir la ronda Sant Antoni en un espai totalment pacificat en cap de setmana, suspenent el pas dels autobusos, ara s'ha evitat mencionar aquesta possibilitat en l'avantprojecte. Janet Sanz ha refredat aquesta idea i s'ha emplaçat a treballar-ho pròximament. "Són coses que hem de tancar de cara al projecte executiu", s'ha limitat a respondre, preguntada per aquesta qüestió.
Una situació que, a més a més, ha de conviure amb la tensió dins del govern -el PSC es desmarca del nou plantejament- i un calendari incert, marcat per les eleccions. Alhora, se suma a l'equació el dubte sobre si els caps de setmana quedarà totalment pacificada la ronda de Sant Antoni, com es preveia mesos enrere.
Un projecte amb bus i carril bici
Després de mesos de trobades amb el veïnat -una part del qual vol que torni el trànsit rodat, com es va proposar el 2018, mentre que l'altra banda defensa que no hi passi cap vehicle-, l'Ajuntament va formalitzar ahir la nova proposta d'avantprojecte. La intenció del govern municipal és que finalment hi hagi un carril bus de baixada per on passarien cinc línies. Ara bé, no seria a tota la zona coberta per la llosa actual -que es començarà a retirar dilluns vinent- sinó que cobriria només la meitat de l'espai. En concret, els autobusos passarien des del carrer Villarroel a Comte Urgell. En el mateix tram, hi hauria un carril bici bidireccional i zones per a càrrega i descàrrega de mercaderies. A les dues bandes, hi hauria unes voreres amb arbres d'uns deu metres cadascuna.
Dibuix de l'Ajuntament de la proposta de reforma a la ronda Sant Antoni Foto: Ajuntament de Barcelona
La segona tinenta d'alcaldia i responsable d'Ecologisme, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, reivindica que aquesta operació permetria que el bus "sigui més àgil", que "s'apropi al Raval" i que es resolgui "el conflicte" de Comte Urgell. Sobre aquest carrer, es defensa que s'acabaria amb l'actual pas del bus en contra direcció.
L'altra part, entre Villarroel i Floridablanca,quedaria totalment pacificada i es permetria l'ús de la bicicleta amb botonadures. Alhora, es preveu la creació de dues placetes a l'encreuament de la ronda amb Tamarit i amb Casanovas, mentre que s'acaba la pacificació del carrer de Tamarit per connectar la ronda amb la superilla de Sant Antoni.
Així quedarien els dos trams diferenciats a la ronda Sant Antoni Foto: Ajuntament de Barcelona
S'hi ubicaran 50 arbres més, en el conjunt de la ronda, fins arribar a les 160 plantacions. Per fer-ho, es disposaran escocells i parterres, amb excepció de la zona en què el pas del metro soterrat no ho permet, apunta el govern municipal. En conjunt, els càlculs municipals asseguren que si ara hi ha 15.262 metres quadrats pacificats entre la llosa i el carrer de Tamarit, el futur implicaria 350 metres quadrats més d'espai públic destinat al verd i els vianants. Igualment, a tota la zona a reformar s'hi abocarà pedra natural i s'evitarà l'asfalt.
El govern, dividit però amb marge
Si bé el regidor de l'Eixample, Pau Gonzàlez, ja va expressar deu dies enrere que l'objectiu del govern municipal es mantenia en la necessitat de tirar endavant el projecte aquest mandat, fonts d'Urbanisme recalquen a NacióDigital que aquesta voluntat és prioritària. Totes dues branques, però, corresponen a regidors de Barcelona en Comú. Per contra, el primer tinent d'alcaldia i líder del PSC, Jaume Collboni, ha expressat aquest dimarts a les xarxes socials que prefereix la proposta que els socialistes van portar al plenari municipal quatre anys enrere, quan eren fora del govern. Aquella idea, que retornava el trànsit a tota la llosa, va comptar amb el suport de la majoria de l'Ajuntament, però el govern municipal dels comuns la va descartar.
Si es resol aquest entrebanc intern, però, comuns i PSC tenen el camí aplanat. El projecte ha de passar per comissió de govern i res més. En no requerir la modificació de cap gran pla urbanístic, l'oposició no haurà de donar el seu vistiplau a cap part crucial del pla a cap comissió municipal ni al plenari.Treure la llosa i reformar la Ronda de St.Antoni afavorint vianants, transport públic, bicicleta i una millor distribució de mercaderies
— Jaume Collboni (@jaumecollboni) November 8, 2022
Aquesta és la proposta pactada amb veïns/es el 2018 i que agrupa el major consens polític. Des del PSC la seguim defensant com la millor opció
Entitats instatisfetes
Aquest anunci municipal ha arribat dues setmanes després que les entitats de la zona expressessin la seva insatisfacció amb l'última proposta. Aquest nou projecte, però, tampoc els ha satisfet. D'una banda, els partidaris que torni el trànsit rodat, defensen que l'autobús hauria de travessar tota la ronda que ara ocupa la llosa per apropar el transport públic "a la gent gran", apunten des de la Plataforma d'Afectats per la Llosa de Sant Antoni. I lamenten que amb aquesta disposició proposada "el bus haurà de fer un tetris que implicarà més contaminació".
De l'altra banda, els veïns organitzats en la Plataforma Propacificació de la ronda de Sant Antoni, que van exposar els motius climàtics i de falta d'espais de joc a punts especialment densos com el Raval, tampoc no ho veuen clar. Des d'aquesta entitat remarquen que la proposta "és un retrocés social" després de 14 anys sense trànsit. Igualment, defensen que la millora del transport públic s'hauria d'aconseguir retirant espai al vehicle privat i no a una zona pacificada. A més, condemnen que l'Ajuntament no els hagi rebatut ni discutit cap dels arguments amb què reclamen que l'espai sigui tot dedicat per als vianants.
2/241392
Pel que fa a les coincidències, totes dues percepcions veïnals remarquen que se senten decebudes després dels esforços dedicats a la participació amb el projecte del govern. Janet Sanz, al seu torn, reforça la idea que no podia haver-hi una solució "de guanyadors i perdedors" i que aquesta proposta fa equilibris.
Calendari i caps de setmana
Mentrestant, els veïns que es van reunir aquest dilluns amb la màxima responsable municipal d'Urbanisme detallen que en la trobada es va deixar una incògnita a l'aire: si es podrà arribar a temps a complir els terminis que planteja el sector dels comuns. En aquest sentit, Sanz ha defensat que els plans del consistori passen per treballar els pròxims mesos amb els veïns, tancar el projecte al febrer i licitar les obres aquell mateix mes, amb la intenció que les tasques comencin "a finals de juny o principis de juliol". Els ritmes administratius i la divisió interna del govern, però, obren un espai de dubte per al veïnat.
Si bé l'Ajuntament va anunciar mesos enrere que la voluntat era convertir la ronda Sant Antoni en un espai totalment pacificat en cap de setmana, suspenent el pas dels autobusos, ara s'ha evitat mencionar aquesta possibilitat en l'avantprojecte. Janet Sanz ha refredat aquesta idea i s'ha emplaçat a treballar-ho pròximament. "Són coses que hem de tancar de cara al projecte executiu", s'ha limitat a respondre, preguntada per aquesta qüestió.