El Síndic rebutja vincular les retallades amb dues morts a la Vall d'Hebron

El cap de servei de Cirurgia Cardíaca de l'hospital, Manuel Galiñanes, va denunciar el cas poc abans de ser cessat

Publicat el 05 de novembre de 2015 a les 11:07
Rafael Ribó, Síndic de Greuges, ha afirmat aquest dijous que no ha detectat "indicis suficients" que vinculen la mort de dos pacients coronaris amb les retallades a l'Hospital Vall d'Hebron de Barcelona. Ribó ha presentat la resolució després d'investigar una queixa del cap de Servei de Cirurgia Cardíaca del centre, Manuel Galiñanes, cessat del càrrec aquest dilluns, que va denunciar els fets.

"No hi ha suficients proves que les mesures de contenció pressupostària hagin incidit en els dos casos. Les intervencions quirúrgiques es van deixar de fer per altres raons", ha determinat el Síndic.

Casos concrets

Pel que fa a un dels pacients, que patia insuficiència renal i un tumor terminal, ha aclarit que va ser admès per ser intervingut al cap de pocs dies, malgrat que primer va acudir a un altre centre hospitalari que va rebutjar l'operació per febre, qüestió que també estava valorant l'equip del Vall d'Hebron.

L'altre pacient, que es trobava estable, estava en llista d'espera sense caràcter d'urgència i prenia medicació anticoagulant, raó per la qual es va desprogramar l'operació, ja que suposava un factor de risc: "És absolutament transparent", ha tancat Ribó sobre aquest cas.

Recomanacions

El Síndic ha recomanat oferir "informació clara" sobre els serveis públics, especialment els de salut, per mantenir la confiança dels usuaris i proporcionar-los seguretat, i ha justificat la seva rapidesa per l'alarma social generada. A més, ha instat l'hospital a donar resposta "amb celeritat" a l'escrit presentat per Manuel Galiñanes sobre aquestes dues morts, que va implicar una investigació reservada per part d'un interventor extern al Vall d'Hebron.