Totes les activitats del febrer per celebrar que Catalunya és Regió Mundial de la Gastronomia 2025

Els embotits tradicionals marquen el calendari arreu del país

Una parada d'embotits
Una parada d'embotits | Nació
Redacció
31 de gener de 2025, 16:31
Actualitzat: 02 de febrer, 12:48h

Catalunya ha estat nomenada Regió Mundial de la Gastronomia 2025, un reconeixement impulsat per l'Institut Internacional de Gastronomia, Cultura, Arts i Turisme (IGCAT), que posa en valor la producció alimentària i la cuina catalana i que consolida Catalunya com el país del món on es menja i beu millor. El reconeixement de Catalunya com la primera regió europea que rep aquesta distinció confirma la consolidació d’un model que va molt més enllà del restaurant i obre les portes a descobrir el territori i la producció alimentària local i singular.

Per fer-ho, s'han organitzat desenes d'activitats gastronòmiques arreu del territori que pretenen celebrar aquest esdeveniment de la millor manera: tastant els productes de la terra. Sota el lema 12 mesos, 12 paisatges, les activitats de gener s’emmarquen dins del paisatge de pedra seca. Després del mes de gener on la fruita seca i les calçotades de protagonistes, aquest mes de febrer es posa el focus en els embotits tradicionals. 

A més a més, com a novetat del mes de febrer, s’inicia el projecte Gastrosàvies que vol valorar les dones i totes aquelles persones que formen part de la transmissió del coneixement de la cuina tradicional i contribuir a la conservació de receptes tradicionals que poden estar en perill de desaparèixer. Per aconseguir-ho es duran a terme activitats com tallers en viu amb gastrosàvies que compartiran receptes, ponències sobre la importància de preservar el coneixement culinari i taules rodones amb experts en cuina popular. La primera activitat d’aquest projecte tindrà lloc dijous dia 13 de febrer amb l’activitat “Les padrines del Serrallo de Tarragona”, amb una jornada de treball on les padrines compartiran les seves receptes.

Activitats del mes de febrer: 

  • Dissabte 1 de febrer: el restaurant Thymus de Manlleu acollirà el un tast centrat en embotits de la comarca d'Osona: embotits de premi amb maridatge singular i la presència de Guillem Ramisa. 
  • Dijous 6 a dissabte 8 de febrer: en el marc del Trufforum Vic 2025 se celebrarà un viatge d’influencers i premsa especialitzada en gastronomia per apropar el món de la tòfona i la seva cuina.
  • Divendres 7 a dilluns 10 de febrer: en el marc del Trufforum Vic 2025 se celebrarà un concurs, amb el producte agroalimentari trufat com a protagonista.
  • Diumenge 9 de febrer: campanya gastronòmica que reivindica els productes derivats del porc a la zona de la Garrotxa.
  • Diumenge 9 de febrer: en el marc del Trufforum Vic l’Aula de la Tòfona acolliràun tast d’embotits trufats maridats amb vins.
  • Dissabte 15 de febrer: tast a Sant Miquel de Balenyà, a Cerveses del Montseny, que combinarà embotits de territori, les cerveses osonenques i l’humor de Godai Garcia.
  • Dissabte 8 de febrer: un esdeveniment que uneix gastronomia, territori i cultura a través d’una experiència única per conèixer el Lluçanès.
  • Dimarts 18 de febrer: jornada dirigida a professionals. Trobada de pagesos/productors amb cuiners i estudiants d’hoteleria a l’escola d’Hoteleria JOVIAT Culinary de Manresa.
  • Dijous 20 de febrer: presentació del festival Gastronòmic que es realitzarà al mes de marçal Passeig de Gràcia deBarcelona.
  • Dissabte 22 de febrer: tast a Ca l’Ignasi, a Cantonigròs, on es tastaran embotits singulars que es maridaran amb pans i cervesa Panarra i amb una lectura de textos literaris vinculats a la gastronomia amb l’escriptora i dibuixant Noemí Morral.
  • Dijous 27 de febrer al 2 març: jornada gastronòmica pel dijous llarder al centre de la ciutat de Vic.
  • Tots els dissabtes de febrer (dies 1,8,15,22 de febrer): cada dissabte, els productes guanyadors de l’edició 2021-2024 del concurs Fet a Osona, aliments excel·lents idiferents agroproductors locals, ocupen aquest espai emblemàtic de la ciutat de Vic.
  • En el marc del projecte “Herois del rebost”, activitats amb la promoció de productes. 

Activitats complementàries: 

  • Tot el mes de febrer: el Mes del Xató torna a Cubelles de l’1 al 28 de febrer amb la participació d’11 restaurants que oferiran menús degustació (20-25 €) protagonitzats pel xató, plat típic mediterrani.
  • Dissabte 15 de febrer: taula dels artistes i la botifarra d'ou. Es parlarà sobre quin ésl’origen del Carnaval, quinessón les menges típiques abans de la Quaresma i com s’elabora la botifarra d’ou.
  • Dilluns 17 de febrer: presentació del concurs gastronòmic de talent jove de cuina i de sala.
  • Dissabte 22 i diumenge 23 de febrer: la Fira de la Mel de Crespià és un esdeveniment d’origen medieval que celebra la tradició apícola del poble.
  • Diumenge 23 de febrer: festa de la carxofa i l'arròs a Amposta. 
  • Dijous 27 de febrer: tast d'olis joves al Bruc. Degustació d’olis joves elaborats a partir de varietats tradicionals com la Vera del Montserratí i la Palomar.
  • Del dijous 27 de febrer al dimarts 4 de març: el dimarts de Carnava Sort acull el concurs de Facit de Carnaval i la Calderada Popular.