Avís important per als clients d'Endesa. L'empresa fa anys que té problemes amb el cobrament, com són factures endarrerides o que no s'arriben a emetre. Doncs bé, aquest gener ha patit un nou episodi amb factures que tenen preus absolutament disparats, fet que ha generat la sorpresa de molts clients.
Tranquil·litat, perquè en molts casos es tracta d'un error. Els clients de les dues comercialitzadores d'Endesa (Endesa Energia per al mercat lliure i Energia XXI per al mercat regulat) han rebut factures amb un concepte erroni que pot suposar l'augment de l'import final.
Com es pot detectar? Doncs a la factura errònia apareix una "quota regularització consum" per la qual es cobren centenars o milers de kWh com si es tractés d'una regularització mesos després de no passar factures o amb factures estimades. Si s'observa un preu elevat d'aquest concepte i no consta cap regularització pendent, cal posar-se en alerta.
L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) s'ha posat en contacte amb Endesa, que ha admès l'error arran d'una nova adaptació dels seus sistemes de cobrament. S'han emès factures equivocades que, en alguns casos, ja han estat cobrades, si bé l'empresa ha paralitzat l'emissió de noves factures.
La recomanació d'Endesa és retornar el rebut si ja ha arribat al banc i esperar que la factura correcta arribi en els pròxims dies. Ara bé, l'OCU recorda que el fet de tornar els rebuts activa uns processos per impagament que no asseguren una resolució sense incidències. Per això, l'entitat recomana abonar la factura i esperar que Endesa retorni l'import que s'ha cobrat de més. En aquest cas, cal posar una reclamació a l'empresa explicant el motiu del desacord amb la factura.