Les fortes turbulències en un vol de Londres a Singapur van commocionar els mitjans aquesta setmana. En aquesta situació meteorològica, l'avió va ser sacsejat amb tanta violència que una persona va perdre la vida i diverses més segueixen ingressades a l'UCI. Havia de ser un viatge tranquil, però les sobtades sacsejades van fer trontollar un aparell que està preparat per les turbulències, però que va enganxar tothom desprevingut.
Qui més i qui menys ha patit una situació de turbulències alguna vegada a la vida. Ja sigui en un viatge curt, com en diverses capitals europees o en ciutats de la resta de l'Estat, com en altres vols internacionals més llargs: a l'Àsia, els Estats Units, Llatinoamèrica... En tot cas existeix certa creença popular, certa sensació, que les turbulències cada vegada van a més. Que es produeixen més i més fortes en els darrers anys. És veritat?
Investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) participen en un equip internacional per analitzar la turbulència, un fenomen "molt difícil de prevenir" i que, segons han advertit, després de l'incident provocat per aquesta circumstància en un vol Londres-Singapur, que s'ha saldat amb una víctima mortal, en els pròxims anys augmentarà "com a mínim un 50%".
I quin podria ser un dels motius de l'agreujament de les sacsejades a l'aire? El canvi climàtic. Així ho consideraria un catedràtic d'Enginyeria Aeroespacial de la Universitat Politècnica de València. "Volen milions de vols al dia i mai passa res, però la possibilitat que un vol es trobi amb aquestes zones anirà a més", ha precisat Sergio Hoyas, l'expert consultat per Europa Press.
Què passarà, llavors?
És qüestió d'estadística i probabilitats. Amb la immensa quantitat de vols que es produeixen al dia i l'evolució del canvi climàtic, apunten els experts, la situació com la del vol de Londres a Singapur pot ser més freqüent. I això que vol dir? Doncs que les turbulències "enganxin" per sorpresa els pilots, els radars i els sistemes de seguretat. Això vol dir que serà insegur volar? Ni de bon tros.
Hoyas ha recomanat als passatgers d'avions portar el cinturó de seguretat "el major temps possible" davant la probabilitat de l'augment de turbulències, ja que els experts sostenen que el nombre d'accidents "greus" per aquests fenòmens augmentarà, especialment a l'Atlàntic Nord.
En aquest sentit, l'equip internacional de recerca en què participa la UPV busca comprendre la turbulència d'aquestes característiques per poder fabricar "millors" ales per als avions, així com per reduir la despesa en combustible, moure el flux d'aire o l'aigua que s'aboca per les canonades.