El preu de la llum ha pujat un 44%, l'oli d'oliva un 25,6%, el gasoil un 23% i la gasolina un 22,1% respecte de l'any passat. Són algunes de les dades que s'extreuen d'un estudi de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) publicat aquest dijous a partir de l'Índex de Preus de Consum (IPC) del 2020 i del 2021.
Els resultats d'aquest estudi coincideixen en uns mesos en què la crisi pel preu de la llum s'ha magnificat a tot Europa, i en concret a l'Estat s'ha arribat a un rècord diari de 288 euros, amb alguns pics horaris que han superat els 300 euros. A més d'aquests productes, també pugen els combustibles líquids (42,5%), altres olis comestibles (34%) i hidrocarburs liquats (26,1%).
Més enllà de l'electricitat i els diferents tipus de combustibles, també es registren augments més lleugers però encara importants en els preus dels refrescos (10,8%) i dels hotels, hostals, pensions i serveis d'allotjament similars (10,8%). No tot són augments, però, i també es produeixen disminucions en el preu dels peatges -just quan se n'han retirat gran part a Catalunya-, aparcaments públics i parquímetres (-22,5%), i els equips de telefonia mòbil (-7,8%).
Per altra banda, el mateix INE destaca que l'IPC anual a Catalunya va pujar sis dècimes al setembre i la variació anual es va situar en el 3,7%, el que es tracta de la variació més alta des de l'octubre del 2012. L'increment s'explica pel constant augment del preu de l'habitatge, l'aigua, l'electricitat, el gas i altres combustibles, que el mes passat va ser del 12,4%, tot i que també es va registrar en altres àmbits, com el transport (10%).
La llum puja un 44%, l'oli d'oliva un 25% i el combustible un 23% en un any
El preu dels refrescos i dels hotels també registra un augment mentre que el dels peatges disminueix
- La llum, l'oli d'oliva i el combustible, més car que l'any passat | ND -
- | ND
ARA A PORTADA
-
-
Sánchez manté l'oferta de diàleg a Junts malgrat la ruptura: «Seguirem aquesta estratègia fins al 2027» Bernat Surroca Albet
-
«La limitació de compra d'habitatges, sense prohibir res, foragitaria els fons d'inversió» David Cobo
-
-
Acord PSC-BComú per frenar l'expansió de botigues de mòbils i «accelerar» rehabilitacions al Besòs David Cobo
Publicat el 14 d’octubre de 2021 a les 18:00
Actualitzat el 14 d’octubre de 2021 a les 18:17
Et pot interessar
-
Societat
El CAP de les Corts de Barcelona passa a dir-se «Ernest Lluch» en homenatge a l'exministre
-
Societat
El temps del cap de setmana del 8 i 9 de novembre: avís per vent perillós i pluges al país
-
Societat
Catalunya es converteix en la casa de les llengües minoritzades d'Europa
-
Societat
Aitana, Joan Dausà o Pau Cubarsí: descobreix tots els nous caganers d'aquest Nadal
-
Societat
Detenen membres de l'organització veneçolana «Tren de Aragua» a Barcelona i Girona
-
Societat
Gairebé el 70% dels ciutadans de l'Estat no confien de forma general en les notícies que llegeixen
