18
de gener
de
2024, 07:38
Actualitzat:
7:57h
Les aerolínies low cost són les grans protagonistes de l'aeroport del Prat, segons les dades facilitades per Aena que analitzen el 2023 arreu de l'Estat. Tres de cada quatre passatgers de l'aeroport de Barcelona van viatjar amb aquestes companyies de baix preu l'any passat, una elevada xifra que frega l'any rècord en aquest sentit, que va ser el 2021 -just després de sortir de l'any més dur de la pandèmia de Covid-.
En concret, un 73,7% del volum total d'usuaris que va passar per alguna de les low cost del Prat. Això suposa deu punts per sobre de la mitjana espanyola i també molt per sobre de Madrid, que està al 30% en baix cost. Pel que fa a la xifra total, 36 milions de persones de les 49 milions que van passar pel Prat van fer servir aquestes aerolínies.
Les restants van optar per les companyies més "tradicionals", vols xàrter o d'estil vacacional. El 2023 marca una xifra elevada d'usuaris que fan servir companyies de baix cost, però no és l'any amb el registre rècord. De fet, el 2021 marca l'any amb més proporció de viatgers low cost de com a mínim els últims 15 anys, amb el 75,7% del total. Les aerolínies que ofereixen bitllets més barats s'enduien aproximadament el 60% del pastís el 2010, una xifra que va anar pujant fins a situar-se en els set de cada deu al cap d'un lustre, quan es va estabilitzar.
En paral·lel, la proposta d'ampliació de l'aeroport del govern espanyol vol aconseguir arribar fins als 70 milions d'usuaris. El debat, però, també gira al voltant del perfil de passatger que arribaria al Prat. El debat sobre el futur de l'aeroport coincideix amb la primera reunió per posar en marxa la comissió entre Generalitat i Estat aquest dijous. La comissió inclourà representants del ministeri i de l'executiu català, amb l’objectiu de pactar un pla per a la “necessària modernització i millora de la capacitat” de la infraestructura.
Vueling va ser, un any més, la principal companyia el 2023, amb el 40% del tràfic –els 20.538.700 passatgers que van viatjar amb l'empresa propietat d'IAG representen el màxim històric anual al Prat des de la seva fundació. La segona aerolínia més utilitzada va ser Ryanair, amb el 17% del total i 8.531.055 viatgers. La marca irlandesa ha ocupat el segon graó del podi ininterrompudament des del 2012, quan li va prendre el lloc a Spanair, que va desaparèixer aquell any.
En tercer lloc, es va situar una altra companyia de baix cost, Ryanair, amb 2.334.344 passatgers, per sobre de Wizz Air que, amb 1.951.670 usuaris, se situa quarta per primera vegada amb un increment significatiu respecte tant a l'any passat (62%) com al 2019 (87%).
La primera companyia tradicional que opera a l'aeroport català apareix al cinquè lloc i és Iberia, amb 1.906.675 clients –una xifra que inclou Level–, que supera la també tradicional Lufthansa, amb 1.343.295. Air Europa (953.974), British Airways (752.629), Air France (645.600) i Eurowings (627.391) tanquen la llista de les deu aerolínies més populars el 2023.
En concret, un 73,7% del volum total d'usuaris que va passar per alguna de les low cost del Prat. Això suposa deu punts per sobre de la mitjana espanyola i també molt per sobre de Madrid, que està al 30% en baix cost. Pel que fa a la xifra total, 36 milions de persones de les 49 milions que van passar pel Prat van fer servir aquestes aerolínies.
Les restants van optar per les companyies més "tradicionals", vols xàrter o d'estil vacacional. El 2023 marca una xifra elevada d'usuaris que fan servir companyies de baix cost, però no és l'any amb el registre rècord. De fet, el 2021 marca l'any amb més proporció de viatgers low cost de com a mínim els últims 15 anys, amb el 75,7% del total. Les aerolínies que ofereixen bitllets més barats s'enduien aproximadament el 60% del pastís el 2010, una xifra que va anar pujant fins a situar-se en els set de cada deu al cap d'un lustre, quan es va estabilitzar.
En paral·lel, la proposta d'ampliació de l'aeroport del govern espanyol vol aconseguir arribar fins als 70 milions d'usuaris. El debat, però, també gira al voltant del perfil de passatger que arribaria al Prat. El debat sobre el futur de l'aeroport coincideix amb la primera reunió per posar en marxa la comissió entre Generalitat i Estat aquest dijous. La comissió inclourà representants del ministeri i de l'executiu català, amb l’objectiu de pactar un pla per a la “necessària modernització i millora de la capacitat” de la infraestructura.
Vueling va ser, un any més, la principal companyia el 2023, amb el 40% del tràfic –els 20.538.700 passatgers que van viatjar amb l'empresa propietat d'IAG representen el màxim històric anual al Prat des de la seva fundació. La segona aerolínia més utilitzada va ser Ryanair, amb el 17% del total i 8.531.055 viatgers. La marca irlandesa ha ocupat el segon graó del podi ininterrompudament des del 2012, quan li va prendre el lloc a Spanair, que va desaparèixer aquell any.
En tercer lloc, es va situar una altra companyia de baix cost, Ryanair, amb 2.334.344 passatgers, per sobre de Wizz Air que, amb 1.951.670 usuaris, se situa quarta per primera vegada amb un increment significatiu respecte tant a l'any passat (62%) com al 2019 (87%).
La primera companyia tradicional que opera a l'aeroport català apareix al cinquè lloc i és Iberia, amb 1.906.675 clients –una xifra que inclou Level–, que supera la també tradicional Lufthansa, amb 1.343.295. Air Europa (953.974), British Airways (752.629), Air France (645.600) i Eurowings (627.391) tanquen la llista de les deu aerolínies més populars el 2023.