
Els 14 alcaldes del Pallars Jussà han decidit per unanimitat demanar la retirada de les estaques aparegudes als municipis de Castell de Mur, Tremp i Gavet. Ningú sap de què es tracta però és una evidència que segueixen el mateix recorregut que un dels traçats plantejats per Red Eléctrica Española per unir Catalunya i Aragó passant pel Pallars Jussà. Els alcaldes faran arribar un manifest al Departament d'Indústria i al Ministeri de Medi Ambient en el que demanen ser informats i la retirada de les estaques fins a disposar dels permisos pertinents. Els alcaldes s'han donat un termini de deu dies per rebre algun tipus d'informació, i si no és així presentaran un recurs contenciós administratiu.
Xavier Pont, president del Consell Comarcal del Pallars Jussà, ha explicat que també han posat en coneixement de la Diputació de Lleida i de la d'Osca el cas de les misterioses estaques i als ajuntaments de la part aragonesa afectats. Els alcaldes aragonesos han dit que als municipis aragonesos no n'hi han aparegut. Tots els alcaldes de la comarca han pres aquesta decisió en una reunió del Consell d'Alcaldes d'aquest divendres.
Pont ha explicat que és senten impotents donat que ningú els dona una resposta del sentit de les estaques i que ells no la poden donar als veïns que van a l'Ajuntament a preguntar per aquestes fites aparegudes a les finques. Les estaques que són molt visibles, tenen un pal de fusta i una banderola vermella, han aparegut a diferents indrets com prats de conreu, marges de camins i carreteres, a pocs metres de punts d'interès geològics o a toca d'elements arquitectònics com torres o castells. Pont ha afegit que demanen al Departament d'Indústria i al Ministeri de Medi Ambient que aturi aquests treballs fins disposar dels permisos pertinents.
Xavier Pont ha dit que el que està clar és que totes les estaques segueixen el mateix recorregut que un dels traçats plantejats per Red Elèctrica Española per fer passar una línia de molt alta tensió per Pallars Jussà. Per aquest motiu els alcaldes sospiten que aquestes estaques misterioses són per preparar la connexió elèctrica entre Aragó i Catalunya. Pont ha dit que si en deu dies no han obtingut cap tipus d'informació de cap banda presentaran un recurs contenciós administratiu pel cas de les estaques.
Aquesta línia compta amb el rebuig del territori tant d'alcaldes com de veïns que durant els darrers anys no han deixat de fer actes de protesta. Aquest corredor elèctric que es contempla és una línia d'alta tensió d'uns 400 kW.
Els precedents de les estaques
Aquesta, però, no és la primera vegada que apareixen estaques. L'abril del 2008, a la localitat de Prats i Sansor, a la Cerdanya, es van trobar unes estaques en uns prats del municipi que coincidien amb el traçat que hauria de fer la canonada del projecte per transvasar aigua del Segre a l'àrea metropolitana, a través de la galeria de serveis del túnel del Cadí. Els propietaris dels terrenys ho van denunciar a la justícia.
Inicialment, el conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, va negar reiteradament que la Generalitat hi estigués al darrere, però més tard es va admetre que es plantejava un minitransvasament "puntual i temporal". Posteriorment, es va plantejar la possibilitat de fer un transvasament de l'Ebre, i amb les pluges de la tardor es va desestimar. Finalment, el jutjat va decidir arxivar el cas.