La Moncloa i la Generalitat signen l'acord (polític) per la B-40

Els governs català i espanyol desbloquegen el projecte i la Generalitat demana que la transferència dels 914 milions d'euros per infraestructures sigui immediata

El tram de la Ronda Nord en el seu pas per Terrassa.
El tram de la Ronda Nord en el seu pas per Terrassa. | ACN / Albert Segura
07 de juliol de 2023, 13:39
Actualitzat: 13:52h
El primer dia de campanya electoral pel 23-J arrenca a Catalunya amb la signatura, telemàtica, de l'acord per tirar endavant la B-40. Un protocol entre la Moncloa i la Generalitat que malgrat estar ple de bones intencions, està supeditat a la voluntat política, ja que no obliga a les parts, segons ha explicat aquest mateix divendres al matí, la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez al Fòrum Empresarial del Llobregat. 

Aquest divendres, la ministra ha destacat que, tot que l’executiu català viu instal·lat en el “soroll i el postureig”, s’ha aconseguit desencallar aquest projecte estratègic després de més d’un any de feina i tres consellers diferents. En aquest sentit, ha demanat “no menystenir” la feina feta que posa les bases de l'acord, ja signat. 

Pel ministeri es tracta d'una infraestructura que "permetrà millorar la mobilitat dels municipis de la zona". Justament aquest dijous, els alcaldes del territori afectat (Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès) movien fitxa i instaven a ser informats dels detalls del pacte i de les accions que puguin esdevenir-se'n amb els principals agents socioeconòmics del territori.

Després d'aquest acord, serà la Generalitat l'encarregada de redactar l'estudi informatiu i el projecte que necessitaran el vistiplau del ministeri per tirar endavant. El finançament, com ja s'havia dit, anirà exclusivament a càrrec del govern espanyol. 

El projecte viari ha de connectar el Vallès Occidental: Terrassa amb Sabadell i Castellar per donar continuïtat al Quart Cinturó d'Abrera a Terrassa i també a la Ronda Nord que creua Sabadell, inclòs en el Pla Específic de Mobilitat del Vallès. No obstant això, encara queda dibuixar i acordar quin ha de ser el traçat i el volum del nou vial i conèixer si serà -o no- un vial d'alta capacitat. Segons l'acord establert, el traçat "serà el que millor satisfaci l'interès general i els objectius de la seva construcció". Abans de tirar endavant però, caldrà sotmetre el projecte als tràmits sectorials i ambientals. 


L'anunci que els governs de la Generalitat i de l'Estat havien arribat a un acord va fer-se públic diumenge al vespre a canvi de 914 milions per a altres infraestructures a Catalunya, tal com li havia demanat l'executiu d'Aragonès a canvi de l'aprovació dels pressupostos generals. Després de diverses negociacions, la signatura de l'acord s'ha fet aquest divendres, el primer dia de la campanya electoral pels comicis del 23-J. 
 

Transferència immediata dels 914 milions 

La consellera de Territori, Ester Capella, ha reclamat aquest divendres que es transfereixin de manera "immediata" els 914 milions d'euros per invertir en infraestructures incloses en l'acord amb l'Estat vinculat a la posada en marxa de la Ronda Nord del Quart Cinturó. "S'ha de fer el més ràpid possible", ha apuntat Capella, que ja ha signat la part catalana del conveni. 

Dels diners que es transferiran està previst que s'inverteixin 384 milions a la C-32 al Maresme, 250 milions per millorar els accessos a l'AP-7 i l'AP-2, 260 milions més per l'Eix Pirinenc i 20 milions per Rodalies i FGC. Entre d'altres es milloraran rotondes, carrils bici, accessos, intercanviadors ferroviaris etc.