Ja sembla un tòpic, una frase bastant trillada i sensacionalista allò de “Barcelona és una ciutat on sempre descobreixes una cosa nova” però és ben certa. No és la primera vegada que de sobte descobreixo un vestigi històric en un lloc on havia passat moltes vegades i això em va tornar a passar per les festes de la Mercè, quan vam anar a veure els gegants exposats al Pati Manning.
De sobte davant els meus ulls vaig veure clarament dos taulers de l’antic joc de l’alquerc esculpits sobre les lloses que flanquegen una de les columnes del pis superior d’aquest antic edifici del segle XVIII. Vaig poder-ho identificar perquè aquests mateixos gravats en pedra van esdevenir un dels vestigis més populars del jaciment del Born quan es va obrir al públic, en aquest cas ubicat a les restes de la Casa Corrales.
L’historiador Albert García Espuche, que havia dirigit les excavacions, en fa referència al llibre que va coordinar Jocs, trinquets i jugadors. Barcelona 1700. I fins i tot l’any 2013 es va fer un taller al restaurant de l’equipament on es van fer tornejos d’aquests i altres jocs populars del segle XVIII.
Es creu que l’Alquerc -Al Qurkat en àrab- té un origen remot a l’antic Egipte i que va arribar a casa nostra a través dels àrabs. En estendre's fins a terres occitanes, es va fusionar amb els tradicionals escacs, sent la llavor de l’actual joc de les dames. Ja apareixen cites sobre aquest joc al segle X i les primeres regles escrites apareixen al Libro de axedrez, dados e tablas del Rei Alfons X el Savi de Castella.
El Pati Manning, un dels edificis del complex de l’antiga Casa de la Caritat i les restes del barri de la Ribera tenen una cronologia similar i són contemporànies a un moment històric en el qual el joc de l’alquerc gaudia de bastant popularitat. El fet que algú hagués ratllat les lloses amb un dibuix idèntic al que trobem al jaciment del Born, no sembla casual ni amaga cap missatge esotèric per desxifrar. Simplement, ens ajuda a entendre que l’afició pels jocs de taula és quelcom que també té la seva història.
Si voleu tornar a jugar a l’alquerc i recuperar aquest entreteniment del passat la gent del programa Fes Ta Festa ho explica clarament aquí.
L’alquerc del Pati Manning
Societat
Dos taulers de joc idèntics al descobert al jaciment del Born esculpits en unes lloses de l’antiga Casa de Caritat
- Taules d'alquerc esculpits en lloses del pati Manning -
- Dani Cortijo
ARA A PORTADA
-
Societat Niubó es carrega la número dos d'Educació pel fracàs de PISA a les portes del nou curs Gerard Mira
-
Societat Més atenció a la diversitat i reforços per a les direccions: les novetats del retorn a l'escola Gerard Mira
-
Política Sánchez descarta la participació del Marroc en la crisi de Ceuta i n'elogia la «cooperació» Oriol March
-
-
Política Junqueras exigeix a Sánchez que actuï a Ceuta i avisa: «Catalunya no pot acollir infinitament» Gerard Mira | Marc Orts i Cussó
- Dani Cortijo
- Historiador i professor. Col·laborador a Nació amb la secció "Altres Barcelones"
Publicat el
15 d’octubre de 2023 a
les 06:46
Et pot interessar
-
Societat
El cantant d'Oques Grasses, Josep Montero, escollirà la banda sonora del Piromusical de la Mercè 2026
-
Societat
Mor un motorista a l'Eixample atropellat per un conductor alcoholitzat que ha fugit
-
Societat
L'estació de Verdaguer recupera el ple funcionament després de les obres: «El passadís és molt més còmode»
-
Societat
La Universitat de Barcelona pateix un atac informàtic a les portes de l'inici de curs
-
Societat
Els Mossos sospiten que la terapeuta dels Andic va fer la ruta de Montserrat 14 dies abans de la mort d'Isak
-
Societat Un robatori de cable provoca retards de 15 minuts en l’alta velocitat entre Barcelona i Madrid
