18
de desembre
de
2023, 18:12
Actualitzat:
18:19h
La regió metropolitana de Barcelona concentra els trams amb més accidents mortals de moto, segons el nou l'estudi EuroRAP, presentat aquest matí pel RACC i que es fixa en el trienni 2020-2022. Durant aquest període els accidents greus i mortals han disminuït un 7,0%, passant de 547 a 509, mentre que la mobilitat global ha augmentat lleugerament, un 0,4%.
Els deu trams més perillosos en general estan encapçalats per la carretera de l’Arrabassada, entre Sant Cugat i Barcelona, la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona, i la BV-5001, entre Martorelles i Vilanova del Vallès, totes tres amb risc molt alt.
A continuació hi ha la BV-1201 entre Olesa de Montserrat i Castellbisbal, la GI-641 entre Torroella de Montgrí i l’Estartit, la C-63 de Lloret a Vidreres, la TP-7225 de Reus al Morell, la C-243a de Sant Sadurní d’Anoia a Vilafranca del Penedès, la C-13 de Lleida a la Sentiu de Sió, i la BP-2151 de Sant Sadurní a Sant Pere de Riudebitlles, amb risc alt.
De fet, vuit d’aquests deu trams persisteixen en ser les més perilloses, ja que ja hi eren en l’anterior estudi del 2019 al 2021. Totes les vies amb risc alt o molt alt tenen intensitats mitjanes diàries superiors als 20.000 vehicles, excepte l’Arrabassada. I en vuit dels deu trams, els accidents de motos i ciclomotors representen el 80% dels accidents mortals o greus. Per demarcacions, Lleida és la que té el percentatge de quilòmetres amb risc “alt” o “molt alt” més elevat (28%) i Girona i Tarragona són les que tenen els percentatges més baixos (21%). A Barcelona és on hi ha més trams amb risc molt alt, un 16% del total.
Les motos estan involucrades en el 44% dels accidents de trànsit amb víctimes mortals i ferits greus de Catalunya, malgrat representar un 2,3% de la mobilitat. En el cas dels accidents mortals, les motos participen en el 30% del total de sinistres. En aquest sentit, els trams amb més risc d’accident per a les motos és la Ronda Litoral, la seva continuació per l’A-2 al Baix Llobregat fins l’AP-2, la C-32 entre Esplugues i Sitges, la C-58 de Barcelona a Terrassa, la C-31 de l’Hospitalet al Prat de Llobregat, la B-30 entre Barberà i Sant Cugat del Vallès, l’Arrabassada, la C-59 entre Mollet del Vallès i Palau-solità i Plegamans, i la Ronda de Dalt.
Si ens fixem amb el tram que acumula més accidentalitat general greu per quilòmetre es troba a l’A-2 al seu pas pel Baix Llobregat. Durant el trienni analitzat s’han donat 11 accidents greus i mortals en 6,6 km. El tram amb més concentració d’accidents de vehicles pesants se situa a l’AP-7, entre l’enllaç de la C-60 al Vallès Oriental i l’enllaç al Papiol, al Baix Llobregat, el que es deu especialment a l’elevada sinistralitat de la via l’any 2022 condicionada per la fi dels peatges.
Els trams amb més accidents de bicicleta per quilòmetre són l'N-340 a Cervelló, la BP-1413 de Cerdanyola a Sant Cugat, l'N-II de Mataró a Montgat, i la C-31C de Sant Boi al Prat de Llobregat.
D’altra banda, hi ha almenys nou trams analitzats amb un risc 0, ja que no han patit cap accident greu o mortal. En total hi ha 795 quilòmetres analitzats amb risc 0, 187 quilòmetres més que el trienni anterior, cosa que significa un 12,5% de la xarxa viària analitzada.
És un estudi que es publica cada any a Catalunya des del 2002 i analitza més de 6.300 quilòmetres de carreteres interurbanes de titularitat estatal, autonòmica i de les diputacions, el 53% del total, on es concentra el 92% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 74% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals.
A Catalunya, la gravetat dels accidents s’ha reduït en les últimes dues dècades: l’any 2000 gairebé arribaven a les 700 víctimes i el darrer any complet registrat s’han situat en 175.
Els deu trams més perillosos en general estan encapçalats per la carretera de l’Arrabassada, entre Sant Cugat i Barcelona, la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona, i la BV-5001, entre Martorelles i Vilanova del Vallès, totes tres amb risc molt alt.
A continuació hi ha la BV-1201 entre Olesa de Montserrat i Castellbisbal, la GI-641 entre Torroella de Montgrí i l’Estartit, la C-63 de Lloret a Vidreres, la TP-7225 de Reus al Morell, la C-243a de Sant Sadurní d’Anoia a Vilafranca del Penedès, la C-13 de Lleida a la Sentiu de Sió, i la BP-2151 de Sant Sadurní a Sant Pere de Riudebitlles, amb risc alt.
De fet, vuit d’aquests deu trams persisteixen en ser les més perilloses, ja que ja hi eren en l’anterior estudi del 2019 al 2021. Totes les vies amb risc alt o molt alt tenen intensitats mitjanes diàries superiors als 20.000 vehicles, excepte l’Arrabassada. I en vuit dels deu trams, els accidents de motos i ciclomotors representen el 80% dels accidents mortals o greus. Per demarcacions, Lleida és la que té el percentatge de quilòmetres amb risc “alt” o “molt alt” més elevat (28%) i Girona i Tarragona són les que tenen els percentatges més baixos (21%). A Barcelona és on hi ha més trams amb risc molt alt, un 16% del total.
En un de cada tres accidents mortals hi ha motos involucrades
Les motos estan involucrades en el 44% dels accidents de trànsit amb víctimes mortals i ferits greus de Catalunya, malgrat representar un 2,3% de la mobilitat. En el cas dels accidents mortals, les motos participen en el 30% del total de sinistres. En aquest sentit, els trams amb més risc d’accident per a les motos és la Ronda Litoral, la seva continuació per l’A-2 al Baix Llobregat fins l’AP-2, la C-32 entre Esplugues i Sitges, la C-58 de Barcelona a Terrassa, la C-31 de l’Hospitalet al Prat de Llobregat, la B-30 entre Barberà i Sant Cugat del Vallès, l’Arrabassada, la C-59 entre Mollet del Vallès i Palau-solità i Plegamans, i la Ronda de Dalt.Si ens fixem amb el tram que acumula més accidentalitat general greu per quilòmetre es troba a l’A-2 al seu pas pel Baix Llobregat. Durant el trienni analitzat s’han donat 11 accidents greus i mortals en 6,6 km. El tram amb més concentració d’accidents de vehicles pesants se situa a l’AP-7, entre l’enllaç de la C-60 al Vallès Oriental i l’enllaç al Papiol, al Baix Llobregat, el que es deu especialment a l’elevada sinistralitat de la via l’any 2022 condicionada per la fi dels peatges.
Els trams amb més accidents de bicicleta per quilòmetre són l'N-340 a Cervelló, la BP-1413 de Cerdanyola a Sant Cugat, l'N-II de Mataró a Montgat, i la C-31C de Sant Boi al Prat de Llobregat.
D’altra banda, hi ha almenys nou trams analitzats amb un risc 0, ja que no han patit cap accident greu o mortal. En total hi ha 795 quilòmetres analitzats amb risc 0, 187 quilòmetres més que el trienni anterior, cosa que significa un 12,5% de la xarxa viària analitzada.
Què és l'EuroRAP?
És un estudi que es publica cada any a Catalunya des del 2002 i analitza més de 6.300 quilòmetres de carreteres interurbanes de titularitat estatal, autonòmica i de les diputacions, el 53% del total, on es concentra el 92% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 74% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals.A Catalunya, la gravetat dels accidents s’ha reduït en les últimes dues dècades: l’any 2000 gairebé arribaven a les 700 víctimes i el darrer any complet registrat s’han situat en 175.