"La llibertat no cap a les seves gàbies" és el leitmotiv de la Festa Major Alternativa de Sants 2018. Una festa que celebra la seva 24a edició en paral·lel a la Festa Major de Sants, del 18 al 26 d'agost. Històricament reivindicativa -l'any 2009 el lema era 15 anys d'alternatives, 15 anys de recuperació de carrers i cultura popular- la festa s'organitza sota el paraigua de l'Assemblea de barri de Sants, que inclou una vintena d'entitats com el Centre Social de Sants, CSA Can Vies, Endavant (Sants), Arran (Sants) i la Universitat Lliure a Sants.
En Rubén, un dels organitzadors de la festa, ha comentat en una entrevista a Sants 3 Ràdio que el paper de les festes és "fer barri, ja que és un subjecte polític on les relacions entre persones passen a un primer pla, generant teixit i vida." En un any molt marcat pel context polític, amb l'1 d'octubre molt present i les reivindicacions feministes, les Festes Alternatives pretenen incloure reivindicació i motius polítics i de lluita social. "Cal que es visibilitzin les lluites que duren tot l'any", afirma en Rubén. En aquest sentit, els guarnits de la festa alternativa estan centrats en la denúncia de la repressió política exercida per l'Estat i en la defensa de la llibertat d'expressió.
En un exercici de memòria històrica, els 4 espais on se celebra la festa tenen noms de dones que han destacat en diverses lluites socials. L'espai el Calaix de la Vergonya serà anomenat Roser Benavent, en record a la teixidora santsenca anarcosindicalista que actuava en clandestinitat. L'Horta Alliberada serà Berta Cáceres, una activista Hondurenya d'idees ambientalistes i a favor dels drets dels indígenes, que fou assassinada l'any 2016. El carrer de Muntadas, dedicat a la denúncia de la repressió política, serà Maria Mercè Marçal, en honor a la poeta, feminista i activista política i cultural. El quart espai, la cruïlla de Violant d'Hongria i Alcolea, serà Montserrat Roig, escriptora i periodista feminista.
Les activitats més destacades
També amb nom de dona, la nit feminista és un dels moments més esperats de les festes i se celebrarà divendres 24 a l'espai Roser Benavent. Començarà a les 19h. amb un monòleg feminista a càrrec de Maria Rovira -àlies Oye Sherman- i Ana Polo. A partir de les 21h. l'espai acollirà les actuacions de Carla Collado, Santa Salut i Elane, Pussy Selektas i Red Wine Inity Show i El picó de Lucha en bermudas.
El dissabte 25 totes les activitats se celebraran al Parc de l'Espanya Industrial. El dia estarà marcat per la celebració d'un concurs de paelles i arrossos a les 14h. seguit del sorteig d'una cistella antirepressiva de productes vegetarians i ecològics que servirà de suport pels encausats pel desallotjament de La Carbonera. A les 18h. hi ha programada una cursa de barques i a les 20h. un escalabirres.
L'últim dia, el dissabte 26, se celebrarà al carrer dels Jocs Florals i comptarà amb una de les activitats més esperades: la cursa de carretons. Una cursa on s'hi participa per parelles i permet que gaudeixin tant els participants que la corren com els curiosos que s'apropen a veure els carretons, construïts pels veïns participants, competir. I finalment, a les 20h. -pels qui encara tinguin energia- la banda barcelonina Montserrat actuarà a ritme d'electropop al mateix carrer.
Aquí pots llegir el programa amb tots els actes de la Festa Major Alternativa de Sants
Sants planta cara a les agressions masclistes
Hi ha un abans i un després en la lluita feminista amb la vaga del 8 de març i la sentència de "la Manada". La Mònica, una de les organitzadores, ha assegurat durant l'entrevista a Sants 3 Ràdio que des de les festes alternatives "es respondrà col·lectivament a les agressions masclistes". A cada espai -d'entre els 4 on se celebra la festa alternativa- hi ha un punt lila, que està destinat a la sensibilització antimasclista amb l'objectiu no és només que la víctima tingui eines per denunciar, sinó evitar que els homes siguin agressors.
Llegeix el protocol d'actuació Sants antimasclista aquí
Les festes alternatives de Sants segueixen sent referència
La festa celebra la seva 24a edició en paral·lel a la Festa Major de Sants, del 18 al 26 d'agost
ARA A PORTADA
-
Punt i final al pacte Junts-PSOE: la militància avala la ruptura amb Sánchez Oriol March | Bernat Surroca Albet
-
Jaume Giró, després del trencament Junts-PSOE: «Cal evitar el tacticisme i defugir la retòrica erma» Oriol March
-
ERC, davant del «trencament» de Puigdemont amb Sánchez: entre l'escepticisme i el compromís amb la negociació Bernat Surroca Albet
-
Sánchez admet cobraments en efectiu, però sempre «dins de la legalitat»: «El finançament del PSOE és net» Bernat Surroca Albet
-
Mazón anuncia una compareixença per la dana i diu que «es fa càrrec» dels insults dels familiars de les víctimes Natàlia Pinyol
Publicat el 23 d’agost de 2018 a les 19:00
Et pot interessar
-
Societat
El temps d'aquest divendres 31 d'octubre de 2025: boires i cel enteranyinat
-
Societat
Mor un home en caure d'una alçada de 14 metres mentre treballava en el sostre d'una empresa de Viladecans
-
Societat
Condemnen a presó el tuitaire que volia «perseguir» la família que va demanar més castellà a l'escola de Canet
-
Societat
Un congrés internacional i una exposició commemoraran el centenari de la mort de Gaudí
-
Societat
Els millors plans per la Castanyada 2025 a Catalunya
-
Societat
Les entitats mantenen el pols contra la prefectura de Via Laietana i convoquen una manifestació pel 23-N
