Es consolida el canvi de tendència en la compra de petards de cara a la revetlla de Sant Joan. Els venedors destaquen que un any més es consolida la tendència pels productes de llum, principalment fonts, en detriment dels de tro, tot i que tenen un públic fidel. El sector de la pirotècnia preveu vendre un 5% més de petards per aquesta campanya de Sant Joan, fet que suposa arribar fins als 23 milions d'euros de facturació.
Les pluges de les darreres setmanes han reduït, a més, el risc d'incendi, fet pel qual no hi haurà limitacions extres pel que fa a zones de llançament com en els darrers anys. Enguany, i com a prova pilot, s'instal·laran dos contenidors per recollir restes de petards i reciclar-ne el contingut a Barcelona ciutat i un a Palau-solità i Plegamans.
Aquest any la revetlla de Sant Joan cau en diumenge, un fet que pot propiciar que moltes famílies i grups d'amics celebrin la festivitat en diverses ocasions en els tres dies que dura el cap de setmana llarg. "Això pot comportar un increment de vendes respecte el 2023 en un 5%, depenent sobretot dels últims dies de campanya i del temps que faci, i que puguem arribar als 22 o 23 milions d'euros a tot Catalunya", explica a l'ACN el president de l'Associació de Fabricants i Majoristes de Pirotècnia de Catalunya, Josep Maria Vilardell.
El sector ha confirmat la tendència dels últims anys, amb un increment de vendes de productes de llum. L'increment de vendes d'aquest tipus de producte ha anat acompanyat de campanyes que des del sector s'han fet any rere any per minimitzar les molèsties que provoquen els petards de tro, amb els animals de companyia, els nadons i la gent gran com a principals afectats. Això pot comportar, destaca Vilardell, que hi hagi la sensació que cada cop es llancen menys petards, cosa que no és així.
"Significa que estem fent bé la feina, que hi ha més tirada pel color i la baixa sonoritat", considera el president del sector. No obstant, reconeix que "a qui li agrada la pirotècnia li agrada el soroll", motiu pel qual els trons, les piules, les traques o les grans bateries segueixen venent-se.
Hi destaquen grans conjunts de bateries que sota el nom de Singapur, Hong Kong o Manhattan ofereixen un llançament de desenes de trets, amb durades que poden arribar a fregar els tres minuts d'exhibició, però també clàssic com les piules rebatejades amb nom comercial com a Ninja o els "Carpinteros".
Els productes que també tenen un públic fidel són els adreçats al públic infantil, per la seva baixa intensitat i la varietat que presenten. "Hi ha un porquet que fa caca, un altre que l'encens i fa llum, o un bòlid, són coses inofensives que cada cop es venen més i entren dintre de la pirotècnia d'interior", assenyala.