28
de desembre
de
2023, 12:32
Actualitzat:
12:32h
El govern espanyol ha aprovat per decret la modificació legal que permetrà a la Generalitat encarregar-se de les obres de la Ronda Nord. El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) publica aquest dijous que el Govern podrà “licitar, contractar, efectuar el seguiment i supervisar” les obres de la infraestructura. A més, també es preveu que, en el marc del futur conveni, es pugui fer un "desemborsament anticipat de les aportacions a la Generalitat".
Aquest decret desencalla el bloqueig al conveni de la B-40, un compromís entre el PSC i ERC per als pressupostos que s’hauria d’haver segellat abans del 31 de març. Territori espera rebre una nova proposta de conveni, però descarta que es pugui firmar abans de finals d’any. La modificació legal -aprovada en el decret òmnibus de l’últim Consell de Ministres de l’any- permetria ara al Ministeri de Transports i al Departament de Territori signar el conveni per a la Ronda Nord.
Des de la conselleria capitanejada per EsterCapella esperen rebre el nou document, però recorden que és tècnicament impossible que es pugui analitzar i signar abans que acabi aquest any. De fet, el compromís entre totes dues parts és que el conveni s’aprovi, també, al Consell de Ministres i el consell executiu.
El canvi legislatiu aprovat és, segons publica el BOE, per “agilitzar la licitació i execució de determinades infraestructures viàries a Catalunya”, i no només fa referència a les obres per “donar continuïtat al corredor de la B-40 ja construït a Terrassa i que configurin la Ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès”-, sinó també a les obres per al carril bus a l’entrada de Barcelona per la B-23 i les obres de millora dels elements funcionals existents en aquesta mateixa via entre Barcelona i Sant Feliu de Llobregat.
El govern espanyol ha fet els canvis legals perquè el Govern pugui “licitar, contractar, fer el seguiment i supervisar tant les obres com les assistències tècniques que hi estiguin vinculades” i “licitar i contractar els estudis i projectes que siguin precisos per a la posterior execució de les obres”. El Govern també es podrà ocupar de “fer les expropiacions necessàries per executar les obres”. En tot cas, però, serà el govern espanyol el que haurà d’aprovar aquests estudis i projectes.
Pel que fa al pagament de diners, el BOE contempla que els convenis puguin preveure “el desemborsament anticipat de les aportacions a la Generalitat de Catalunya, fins als límits determinats per les normes d’aplicació, sense que sigui necessari prestar la garantia que legalment seria exigible”.
El perllongament de la B-40 formava part del pacte pel qual el PSC va facilitar l'aprovació dels darrers pressupostos de la Generalitat i s'havia d'haver tancat a la primavera, però les disputes tècniques i polítiques entre tots dos executius ho han anat retardant. De fet, el predecessor de Capella a Territori, Juli Fernández, era un històric opositor d’aquesta infraestructura, que ja havia rebutjat com a alcalde de Sabadell.
El nou conveni, que haurà de signar-se aviat, servirà també per desencallar en part les negociacions per als pressupostos del 2024, ja que els socialistes també situaven el compliment amb la B-40 com una de les condicions per negociar. El Govern sempre ha defensat que la Ronda Nord “no serà una via d’alta capacitat”, que es limitarà al tram entre les dues cocapitals vallesanes, i que es pagarà amb diners dels pressupostos de l’Estat.
Aquest decret desencalla el bloqueig al conveni de la B-40, un compromís entre el PSC i ERC per als pressupostos que s’hauria d’haver segellat abans del 31 de març. Territori espera rebre una nova proposta de conveni, però descarta que es pugui firmar abans de finals d’any. La modificació legal -aprovada en el decret òmnibus de l’últim Consell de Ministres de l’any- permetria ara al Ministeri de Transports i al Departament de Territori signar el conveni per a la Ronda Nord.
Des de la conselleria capitanejada per EsterCapella esperen rebre el nou document, però recorden que és tècnicament impossible que es pugui analitzar i signar abans que acabi aquest any. De fet, el compromís entre totes dues parts és que el conveni s’aprovi, també, al Consell de Ministres i el consell executiu.
El canvi legislatiu aprovat és, segons publica el BOE, per “agilitzar la licitació i execució de determinades infraestructures viàries a Catalunya”, i no només fa referència a les obres per “donar continuïtat al corredor de la B-40 ja construït a Terrassa i que configurin la Ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès”-, sinó també a les obres per al carril bus a l’entrada de Barcelona per la B-23 i les obres de millora dels elements funcionals existents en aquesta mateixa via entre Barcelona i Sant Feliu de Llobregat.
El govern espanyol ha fet els canvis legals perquè el Govern pugui “licitar, contractar, fer el seguiment i supervisar tant les obres com les assistències tècniques que hi estiguin vinculades” i “licitar i contractar els estudis i projectes que siguin precisos per a la posterior execució de les obres”. El Govern també es podrà ocupar de “fer les expropiacions necessàries per executar les obres”. En tot cas, però, serà el govern espanyol el que haurà d’aprovar aquests estudis i projectes.
Pel que fa al pagament de diners, el BOE contempla que els convenis puguin preveure “el desemborsament anticipat de les aportacions a la Generalitat de Catalunya, fins als límits determinats per les normes d’aplicació, sense que sigui necessari prestar la garantia que legalment seria exigible”.
El perllongament de la B-40 formava part del pacte pel qual el PSC va facilitar l'aprovació dels darrers pressupostos de la Generalitat i s'havia d'haver tancat a la primavera, però les disputes tècniques i polítiques entre tots dos executius ho han anat retardant. De fet, el predecessor de Capella a Territori, Juli Fernández, era un històric opositor d’aquesta infraestructura, que ja havia rebutjat com a alcalde de Sabadell.
El nou conveni, que haurà de signar-se aviat, servirà també per desencallar en part les negociacions per als pressupostos del 2024, ja que els socialistes també situaven el compliment amb la B-40 com una de les condicions per negociar. El Govern sempre ha defensat que la Ronda Nord “no serà una via d’alta capacitat”, que es limitarà al tram entre les dues cocapitals vallesanes, i que es pagarà amb diners dels pressupostos de l’Estat.